Half negen ’s ochtends, windstil, blauwe lucht, temperatuur nog laag, maar die zal oplopen tot boven de 20 graden. Ik ben in een bijzonder goed humeur want ik heb net mijn auto afgeleverd bij de garage voor een APK en grote beurt. De garage zit in de Czaar Peterbuurt en ik besluit van de gelegenheid gebruik te maken om de bouwwerkzaamheden op Oostenburg te bekijken.
Oostenburg… Als ik ooit in een nieuwbouwflat terecht kom, dan graag aan een kade op Oostenburg. In de 17de eeuw stonden er de magazijnen van de VOC, later fabriekshallen van Stork/Werkspoor. Nu is Oostenburg een van de aantrekkelijkste bouwlocaties van Amsterdam. Monumentale fabriekshallen worden getransformeerd tot woningen, galeries, kantoren. Aan de kades, tussen de oude werkloodsen, worden indrukwekkende woongebouwen neergezet in pakhuisstijl.
In 2005 werd op het Storkterrein een van de eerste nieuwe gebouwen neergezet, het INIT-gebouw ontworpen door Groosman Partners. Een grote glazen doos, maar wel een hele mooie glazen doos. Met metershoge letters staan op het dak de titels van drie roemruchte kranten: Volkskrant, Parool, Trouw. Voor de treinreiziger die Amsterdam binnenrolt uit oostelijke richting is dit een duidelijk teken: achter deze transparante gevels wordt de waarheid opgeschreven, voor iedereen te controleren. Een symbool voor de persvrijheid.
Zo mijmer ik een beetje voort terwijl ik langs het spoor naar het Storkterrein wandel. Aangekomen val ik bijna achterover van verbazing: pal voor het INIT Gebouw is overnight een kolossale bunker neergezet. Nadere inspectie leert dat het een parkeergarage is. Ik ben verbijsterd. Onbegrijpelijk dat dit plan erdoor gekomen is. Dit had onder de grond gemoeten. Er had op een of andere manier extra geld vrijgemaakt moeten worden om de garage ondergronds te maken.
Parkeerbedrijf Q-Park is hier de grote winnaar. Q-Park heeft een minimumbedrag aan bouwkosten besteed, en kan de komende decennia haar 700 parkeerplaatsen verhuren voor €4 per uur en €40 per dag. Bij een volle garage levert dit €28.000 per dag = €10 miljoen per jaar op. De gemeente Amsterdam had de ontwikkelaar moeten dwingen om de garage ondergronds te maken. En als er dan toch een bovengrondse garage moest komen, had er dan iets goeds van gemaakt.
MIX Architectuur gaat hier niet vrijuit. Er zijn voorbeelden van fantastische parkeergarages. In Miami Beach een met struiken en bomen begroeide parkeergarage ontworpen door Architectonica. Ook in Miami Beach, een spectaculaire, transparante betonconstructie ontworpen door Herzog & De Meuron. Een dringend verzoek aan Q-Park: bekijk deze voorbeelden en laat voortaan mooiere parkeergarages ontwerpen.
Reacties naar jved@dorensarchitects.nl