Nieuws

IJburger ontwikkelt onverwoestbare fiets

Hij noemde hem de Bloker Naked Bike, de door hem uitgevonden matzwarte fiets met rode accenten. Pieter van der Straaten houdt intens van fietsen en kreeg tijdens een tocht in nota bene New York het lumineuze idee voor een superlichtgewicht, niet kapot te krijgen fiets. “Ik wil mensen inspireren om zonder gedoe blij te fietsen.”

Zijn fiets is uniseks, voor jong en oud, en vooral voor wie zélf wil fietsen. Het is een lichte fiets, ongeveer 12 kilo, helemaal van aluminium en rvs. “Hij roest niet, er zijn geen kabels of kettingen die stuk kunnen gaan, en hij heeft twee terugtrapversnellingen en een terugtraprem. Het is de ideale stadsfiets.”

Het idee ontstond in New York, in Brooklyn om precies te zijn, waar Pieter met zijn gezin op vakantie was en op gehuurde fietsen een tocht maakte. De verhuurder adverteerde met laag-onderhoud fietsen. “Ik dacht: die hebben we in Nederland ook nodig, maar dan beter. Zo is het begonnen.”

Het is natuurlijk een hele uitzoekerij geworden. Van der Straaten – geen fietsenman, wel fiscalist en met een hoofd vol creativiteit – deed een hoop research, las veel, wikte en woog, keek naar details, de beste productieplekken en slimmigheden. “Ik vind het leuk om iets te maken. En ik ben een intense liefhebber van fietsen, geïnteresseerd in het fenomeen fietsen. Bovendien heb ik drie tieners, dan is er eigenlijk altijd wel een fiets kapot. Altijd. Ik wilde dus een onverwoestbare fiets maken.” 

Hij betrok zijn zwager en fietstechnicus Scott Corbett – “vroeger fietsenmaker, hij snapt het helemaal” – bij zijn plannen en zo ontstond langzaam maar zeker de Bloker Naked Bike. Toen de fiets na diverse proefmodellen helemaal af was en klopte, zei Van der Straaten tegen Corbett, ook een fanatieke fietser die dagelijks 40 kilometer tussen wonen en werken aflegt, bij wijze van test: “Probeer ’m maar kapot te krijgen. Anderhalf jaar en 8000 kilometer verder is hem dat nog niet gelukt.” 

Extra’s naar keuze
“In al die maanden heeft hij alleen een paar keer een lekke band gehad.” Daarom kun je er een insert in laten plaatsen, een rubber tussen velg en binnenband. Zo zijn er – naar aanleiding van de negen meest voorkomende gebreken zoals een kapotte ketting, versnelling of verlichting – meer vernuftigheden. “De ketting is een riem geworden. De versnelling zit achter in de naaf en het zadel heeft een handgreep.” Over alles is nagedacht. Wie wil kan bijvoorbeeld van Reelight uit Denemarken batterijvrije verlichting op de fiets laten aanbrengen, of een bagagerekje voorop.

Het was een mooi proces, zegt een enthousiaste Van der Straaten. “Het is ontzettend leuk om iets heel anders te doen, waarmee ik ook iets goeds geef aan de samenleving. Fietsen doe je buiten en het is gezond. Uiteindelijk wordt iedereen er gelukkig van. Fietsen heeft in alle opzichten zoiets positiefs.”

Je kunt een proefrit maken bij Alpsoluut (Emmy Andriessestraat 238) aan het Theo van Goghpark. Zie blokernakedbike.com of info@blokernakedbike.com.