Toen een paar maanden geleden de maatregelen rond het coronavirus werden aangekondigd, is het team maatschappelijk werkers van Civic Amsterdam direct actief gaan bellen, vertelt teammanager Annelies Besseling. “Naar onze cliënten, en naar alle mensen met wie we het afgelopen jaar contact hebben gehad. ‘Gaat het goed met u, bent u gezond, heeft u boodschappen in huis?’ Zo houden we, nu we mensen niet thuis kunnen bezoeken, of op onze locatie kunnen ontvangen, een vinger aan de pols.” Het gaat veelal om mensen die ouder zijn of alleen, die een licht verstandelijke, of psychische beperking hebben, om statushouders die de taal niet machtig zijn of bijvoorbeeld mensen met dementie. Bij deze mensen komt de ontregeling van het normale leven vaak iets harder aan. De telefoontjes en de aandacht worden heel erg gewaardeerd. “Ik ben zó blij dat u belt, zeggen ze dan. Mensen kunnen hun hart luchten, vragen stellen of angsten delen. Je moet je voorstellen: ze krijgen ineens de thuishulp niet meer op bezoek en kunnen geen familie zien. We helpen ze opnieuw hun nu digitale weg te vinden. Groepsactiviteiten gaan op het moment niet door. Onze activiteitenruimte hebben we daarom omgebouwd tot een spreekkamer, waarbij met behulp van een groot scherm gewerkt wordt op 1,5 afstand. Daar kunnen we als een afspraak maken echt nodig is uitleggen hoe je nu bijvoorbeeld je paspoort of een uitkering aanvraagt.” Het team van Annelies is geworteld in de wijk. Ze lopen er rond, kennen veel mensen en spreken ze aan, doen kaartjes met contactgegevens in de brievenbus. Annelies: “Om ze te laten weten dat we er voor ze zijn. Het is heel belangrijk dat mensen niet van de radar verdwijnen. Voor sommige mensen is het werk stilgevallen, maar door de maatschappelijk werkers wordt in deze tijd héél hard gewerkt.”
Civic Amsterdam, 9.00-17.00 uur, info@civicamsterdam.nl, 020-6658001, www.civicamsterdam.nl.
Foto: Annelies Besseling voor het kantoor van Civic aan het Kramatplantsoen 1(h).
Er zijn in Oost talloze ‘corona’-initiatieven. Zie www.wijamsterdam.nl.