Nieuws

Amsterdam voert ja-ja sticker op 1 januari 2018 in

Vanaf 1 januari 2018 gaat Amsterdam over op een nieuw systeem van brievenbusstickers. Dat moet leiden tot minder reclamedrukwerk en een forse papierbesparing.

Zuiniger grondstoffengebruik, verspilling tegengaan, meer recycling van gebruikte materialen – het optuigen van een circulaire economie is de komende jaren een belangrijke ambitie van de gemeente Amsterdam. Al in 2020 moet 65% van het afval gescheiden worden ingezameld. De gemeente wil daarom ook een forse papierbesparing in de stad. Het anders inrichten van het stickersysteem op de brievenbussen draagt hieraan bij, is de verwachting. Nu nog krijgen alle huishoudens die geen nee-nee of nee-ja sticker op hun brievenbus hebben geplakt, ongevraagd wekelijks stapels reclamedrukwerk op de mat.

Per 1 januari 2018 komt hier een einde aan. Alleen bewoners met een ja-ja sticker, ontvangen dan nog reclamefolders in de brievenbus. Wat ook nieuw is: heb je geen sticker op de brievenbus, dan krijg je geen folders, maar wél huis-aan-huisbladen. Verder blijft alles bij het oude. Bij nee-nee stickers: geen reclamedrukwerk, geen huis-aan-huisbladen, bij nee-ja stickers: geen reclamedrukwerk, wel huis-aan-huisbladen.

Dit is een goed besluit, stelt Peter Paul Ekker, woordvoerder van wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho. “Veel van de verspreide folders worden niet eens bekeken of gelezen. Dat is een enorme papierverspilling. Daar komt bij dat veel van het papier niet door mensen apart in de papiercontainer wordt gegooid, maar bij het restafval terecht komt. Het wordt verbrand, en is onbruikbaar geworden. Dat is zonde. Het kost energie en water om de folders te laten drukken, ze worden met vrachtwagens de stad in gereden, en met vuilniswagens later weer afgevoerd. Allemaal milieuvervuiling. We willen dat dat stopt.”

Rechtszaak

De gemeente Amsterdam kreeg veel positieve reacties op haar nieuwe folderbeleid. “Mensen zijn blij dat ze dat ongewenste oud papier niet meer hoeven weg te brengen. Ook de positieve milieueffecten worden gewaardeerd. Maar er zijn ook mensen die zeggen dat Amsterdam folders gaat verbieden. Dat is niet waar. Als je een ja-ja sticker op je brievenbus plakt, kun je zoveel folders krijgen als je wilt. Dat verbiedt niemand.”

Ekker is er trots op dat ook andere steden interesse tonen in het Amsterdamse beleid. “Steden als Nijmegen, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, ze kijken allemaal hoe wij dit doen. Ze overwegen om het over te nemen. Dit zou wel eens landelijk beleid kunnen worden. Dat hopen wij ook.”

Toch is niet iedereen blij. De brancheorganisaties van reclamedrukwerk spanden een eind november een rechtszaak aan tegen de gemeente. Ze vonden dat Amsterdam onzorgvuldig had gehandeld, en dit besluit niet had mogen nemen. “Bovendien neemt Amsterdam een goed functionerend systeem op de schop”, vertelt advocaat Tom Barkhuysen namens de brancheorganisaties. “Vrijwel iedere Nederlander kent het systeem met de nee-nee en nee-ja stickers. Als burgers geen folders willen, dan weten ze die stickers te vinden. Laten we het kind dus niet met het badwater weggooien.”

Goed verhaal

De rechter was niet onder de indruk van de bezwaren, want de gemeente Amsterdam werd in het gelijk gesteld. Ekker: “Volgens de rechter heeft Amsterdam alle recht om dit te doen. Bovendien deugt onze onderbouwing. Het is gewoon een goed verhaal.’

De brancheorganisaties zijn intussen in hoger beroep gegaan. Ekker: “Dat loopt nog, maar het heeft geen opschortende werking. We voeren het nieuwe systeem gewoon per 1 januari 2018 in. Dit betekent dat bedrijven op een andere manier reclame moeten maken. En het wordt ook tijd. Dit stickersysteem bestaat al sinds begin jaren negentig. Als men in de tussentijd meer innoverend was geweest, hadden we dit niet hoeven doen. Maar als de branche zelf geen maatregelen neemt, doen wij dat.”