Ondertussen
Kunst

tentoonstelling THE UNDIMENSIONAL REALITY

THE UNDIMENSIONAL REALITY is de eerste tentoonstelling sinds de opening afgelopen april van Ondertussen, een platform voor kunstenaars met en zonder vluchtelingenachtergrond. De Kweekschool, waar Ondertussen de komende drie jaar onderdak heeft, is zowel onderwerp als decor van tentoonstellingen en publieke evenementen waar vanuit de kunsten licht geworpen wordt op urgente thema’s als migratie, solidariteit, grenzen, identiteit, thuis zijn. Shahin Daoud (1979, Koerdische kunstenaar uit Syrië, sinds 2011 in Nederland) en Marije Gertenbach (1990, Amsterdamse kunstenaar, resident van de Rijksakademie) bijten de spits af.

Onbevangen kijken
Kun je onbevangen kijken, luidt een vraag waar kunstenaars en filosofen zich al eeuwen over buigen. Onbevangen kijken naar het werk van een kunstenaar uit een oorlogsgebied, die ingedeeld wordt bij een nationaliteit die de zijne niet is maar bij gebrek aan een thuisland maar zo benoemd wordt, in een gebouw met een beladen oorlogsgeschiedenis dat opnieuw wordt ingezet om artistieke nieuwkomers een veilige context te bieden, lijkt vrijwel onmogelijk. Toch eist Shahin Daoud dat van ons, en dat doet hij heel geraffineerd door schilderijen te maken die op het eerste gezicht verwijzen naar de indringende maar puur op het sentiment werkende foto’s van oorlogsslachtoffers, maar voortkomen uit een eeuwenlange kunstgeschiedenis van afbeeldingen van lijden en troost. Daoud wil de mens weer terugbrengen in het cliché, en met zijn lange training als student en docent op de kunstacademie van Damascus doet hij dat meesterlijk. Hij nodigt ons uit om met hem in het gebouw te verblijven en de portretten van de mensen uit zijn rijke archief van herinneringen en beelden indringend in de ogen te kijken; de persoon achter het sjabloon te zien.

Sporen van de geschiedenis
Ook Marije Gertenbach laat ons scherp kijken, maar nu naar het gebouw zelf, dat zij opvat als een lichaam dat de sporen draagt van zijn geschiedenis: barsten in de muur, oude overschilderingen, ontbrekende tegels, vormen van verdwenen kasten en tafels op vloer en muur. Aan deze sporen voegt zij twee- en driedimensionale elementen toe, die de bezoeker alert maken op de restanten van een voorbij gebruik en hem tot een aandachtvolle rondgang door het gebouw uitnodigen. In de Kweekschool bouwt de kunstenaar voort op bestaande vormen, zoals de zon- of maanvormige cirkel in een van de ruimtes, die bij haar het centrum wordt van een zinderende Yves Klein-blauwe installatie. Gertenbach, die zich laat inspireren door 16de-eeuwse fresco’s en schilderijen, trekt deze oude kunstvormen door naar het heden om de bezoeker bewust te maken van zijn relatie tot de ruimte en de objecten daarin.

Ondertussen in de Kweekschool
Ondertussen in de Kweekschool is onze tijdelijke werkplaats en ontmoetingsplek. In het midden van Amsterdam. Een tussenruimte voor mensen en organisaties, waar we onze vermogens testen om samen te werken over grenzen heen, op het terrein van de kunst en daarbuiten. Met kunstenaars die ooit gevlucht zijn en andere Nederlanders en in relatie tot de bewoners uit de buurt. Een inspiratieplek waar we exposeren, ontmoeten, musiceren en spelen en waar je welkom bent. Een plek vol verhalen van verzet en moed en hoop, verhalen van toen en nu, van ver en hier.

Open op vr-za-zo 12-17 uur en op afspraak, Ondertussen in de Kweekschool, Plantage Middenlaan 27, Amsterdam (deur naast het Nationaal Holocaust Museum)

Voor meer informatie, interviewaanvragen en beeldmateriaal kun je contact opnemen met: Brigitte van der Sande, tel.: 06-54267954, e-mail: sandebb@xs4all.nl