Het spoor bij Amsterdam Muiderpoort is één van de drukst bereden stukken rails van Nederland. Bewoners worden gek van het lawaai en de trillingen.
Al lang voor je de treinen ziet die voorbij rijden aan de woning van Ellie Holzhaus, kan je ze horen. Het geluid resoneert in een cirkelende beweging. Iedere trein heeft zijn eigen geluid. Volgens Holzhaus zijn de Thalys en de goederentreinen het ergst. “Goederentreinen bonken op je hoofd. En die rijden vooral ’s nachts.”
Holzhaus woont al sinds 1985 in de Pontanusstraat, maar had tot 2011 nooit last van het spoor dat langs haar woning loopt. Nu hoort ze een constante, diepe brom. Wat er precies veranderd is, weet ze niet. “Ze hebben toen het spoor verbouwd. De houten bielzen zijn vervangen door betonnen exemplaren en de bovenleiding is vernieuwd.”
Ook haar buren bleken last te hebben van de trillingen. Inmiddels heeft Holzhaus tientallen klachten verzameld. “Brommend geluid, vooral ’s nachts,” schrijft een bewoner uit de Von Zesenstraat. Een bewoner uit de Commelinstraat: “Constante bromtoon, zowel buitens- als binnenshuis.” In de Roomtuintjes hoort een bewoner door het geluid van het voorbij rijdende treinverkeer zijn eigen televisie niet als hij een raam open heeft staan.
Maar toen Holzhaus klaagde bij ProRail, verwezen zij door naar de ventilatiesystemen boven op de flats in de Roomtuintjes tegenover haar huis. Die snorden op dezelfde frequentie als de treinen, zodat de geluidstrillingen elkaar versterken, aldus de spoorwegbeheerder. Holzhaus benaderde De Key, de eigenaar van de ventilatoren. Maar de woningbouwvereniging zegt niets te horen en verwijst weer terug naar ProRail. Bovendien wensen ze niet meer met Holzhaus te spreken.
Holzhaus en haar buren zijn niet de enigen die last hebben van de treinen. Bijna 270.000 Nederlanders die binnen 300 meter afstand van het spoor wonen ondervinden ernstige hinder van de trillingen die treinen veroorzaken, concludeerde het RIVM in februari na een grootschalig onderzoek. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu beloofde daarop om vervolgonderzoek te doen. Ook vroeg de staatssecretaris ProRail maatregelen te nemen tegen het geluid.
In het geval van het spoor bij de Pontanusstraat zou een geluidswand al verschil maken. Nu razen de treinen over de spoordijk met alleen een hekwerk tussen woningen en spoor. Maar tot nu toe wijst niets op verandering.