CBK
Jeugd

Presentatie van Kunst Koppelt Techniek 2014

Kunst Koppelt Techniek: scholieren presenteren een creatieve kettingreactie

Na een succesvolle eerste editie heeft het project Kunst Koppelt Techniek een vervolg gekregen. Het resultaat, een verrassende en spannende kunstinstallatie, is op donderdag 15 mei te bewonderen in het CBK Amsterdam. Welke school gaat dit jaar aan de haal met de felbegeerde Kunst Koppelt Wisselprijs?

Tieners uit Amsterdam-Oost hebben de afgelopen maanden gewerkt aan een bijzondere kettinginstallatie, onder begeleiding van kunstenaars en techniekdocenten. Leerlingen van VO-scholen maakten in groepjes delen van een kettingreactie, die in het CBK Amsterdam wordt opgesteld en op 15 mei in werking wordt gezet.

Aan het project doen vier middelbare scholen van uiteenlopende niveaus mee: het IJburg College, Montessori College Oost, Pieter Nieuwland College en de Luca Praktijkschool. De scholieren werken met hergebruikte materialen en voorwerpen uit hun leefomgeving: dingen die ze van thuis meenemen of bijvoorbeeld afvalmaterialen van winkels.

Kunst Koppelt Techniek, een initiatief van het Amsterdamse Karel Appelhuis, verbindt op een speelse manier kunst met techniek. De leerlingen maken kennis met kinetische of bewegende kunst, zoals het werk van kunstenaars als Theo Jansen en Alexander Calder. Uiteraard komt ook het fameuze kettingreactie-kunstwerk Der Lauf der Dinge van het Zwitserse kunstenaarsduo Peter Fischli en David Weiss aan bod. Daarnaast leren ze het een en ander over technisch-wetenschappelijke principes als zwaartekracht, trekkracht, veerkracht, actie en reactie, oorzaak en gevolg. Spelenderwijs ervaren de scholieren hoe creatief uitdagend techniek kan zijn.

In groepjes van 4 tot 5 leerlingen hebben de leerlingen gewerkt aan hun onderdeel van de kettingreactie, hun ‘plank’, waarbij ze hun fantasie de vrije loop mochten laten. Een voorbeeld van zo’n plank is een met pvc-pijpen gemaakt mini-industriegebied, compleet met een brandend vlammetje; als er op een gegeven moment een luikje wordt weggetrokken, valt er melkpoeder waardoor een steekvlam ontstaat die weer de volgende kettingreactie teweegbrengt. Of een ruimte-setting met een voertuig dat over een kabelbaan gaat, aan het eind bij een lift komt die naar beneden gaat en weer een volgend proces in werking zet.

In het Centrum voor Beeldende Kunst (CBK) vindt op 15 mei de eindpresentatie plaats. De losse onderdelen worden aan elkaar gekoppeld en het wordt spannend als de kettingreactie in werking wordt gezet. De leerlingen van verschillende scholen hebben dan samen een kinetisch kunstwerk gemaakt dat meer is dan de som der delen.

Aan het eind wordt de Kunst Koppelt Wisselprijs uitgereikt aan de school die het het best gedaan heeft. Vorig jaar ging de prijs naar het IJburg College, welke school wint ‘m dit jaar?