Sinds 15 maart verbindt het Oostveer de stadsdelen Noord en Oost met elkaar. Er geldt een proefperiode van een jaar: bij voldoende belangstelling mag de pont waarschijnlijk blijven.
Stephan Bergsma, bewoner van de Javakade in het Oostelijk Havengebied, is blij met het Oostveer. “Ik kan eindelijk mijn hond uitlaten in het Vliegenbos. Het IJ vormt sinds jaar en dag een barrière tussen beide stadsdelen, maar met deze pont is die eindelijk weggenomen.” Bergsma verwacht met het Oostveer meer uitwisseling tussen bewoners en ondernemers van Noord en Oost.
Fjodor Molenaar, initiatiefnemer en gemeenteraadslid (GL) en Cor Molenaar van het GVB zijn verheugd over de enorme belangstelling tijdens de opening van de pont. Wethouder Maarten van Poelgeest ziet de grote toeloop als een graadmeter voor succes. “Als deze belangstelling aanhoudt, is de pont een blijvertje.”
Noord beter ontsloten
In zijn openingsspeech maakte Rob Post, stadsdeelvoorzitter van Noord, de vergelijking met de pont naar de NDSM-werf. “Die heeft bijgedragen aan de ontsluiting van dat gebied. Dat gaat hier ook gebeuren. De Zamenhofstraat, waar het veer in Noord aankomt, is sterk in opkomst. Nu Noord en Oost buren zijn geworden, zal die ontwikkeling doorzetten.”
Dat hopen ook de ondernemers en kunstenaars van verzamelgebouw Zamenhofstraat in Noord, voor de gelegenheid omgedoopt in Halte Zamenhofstraat. Daar vertelt beeldend vormgever Kitty Weber: “We vieren de festiviteiten rond de opening ook onder de noemer ‘het IJ van A tot Z’. De pont vaart tenslotte van Azartplein naar Zamenhofstraat.”
De eerste overtocht van het veer verloopt niet geheel zonder strubbelingen, want aan de overkant staan boze woonbootbewoners van de Surinamekade. “Door het lawaai van de motor zaten we vanmorgen tijdens de eerste proeftocht rechtop in ons bed,” vertelt een van hen. “Ik heb niets tegen die pont, maar had hem honderdvijftig meter verderop gelegd, dan had niemand er last van gehad.”
Lees ook:
Nieuwe veerdienst verbindt straks Oost met Noord (20-12-2013)