Vanaf 15 maart 2014 heeft Amsterdam er een nieuw fiets- en voetgangersveer bij. Er komt een verbinding van het Azartplein (tussen KNSM- en Java-eiland) naar de Johan van Hasseltweg in Noord. Met de nieuwe veerdienst groeien Oost en Oostelijk Noord naar elkaar toe, verwacht initiatiefnemer en gemeenteraadslid Fjodor Molenaar (GroenLinks).
De bankjes met uitzicht op het KNSM-eiland staan er al, maar verder is er aan de oevers van de Johan van Hasseltweg nog niets dat wijst op de komst van de veerverbinding. Fjodor Molenaar maakt zich er niet druk om. Hij is een tevreden man. Dit najaar heeft de gemeenteraad met overgrote meerderheid ingestemd met zijn initiatiefvoorstel voor het Oostveer, zoals de nieuwe pont inmiddels is gedoopt.
Voor Molenaar is het logisch. “Het IJ wordt steeds meer het centrale plein van Amsterdam. Dat zagen we tijdens de kroningsfestiviteiten van koning Willem-Alexander. En Noord is booming. Er is een toename aan bedrijvigheid, ondernemerschap en creativiteit. Het inwonertal van Noord is de afgelopen tien jaar met twintig procent gestegen, en het aantal bedrijven met een kwart. Dat is te merken aan het reizigersvervoer over het IJ. In 2011 gingen elf miljoen reizigers met de veerdiensten naar de overkant, in 2012 twaalf miljoen. Een toename van één miljoen reizigers in één jaar. De ponten achter het Centraal Station zitten elke dag stampvol. Tijdens de spits leidt dat soms tot onoverzichtelijke situaties. Met het nieuwe Oostveer kunnen we de passagiersstromen beter spreiden.”
‘Een blijvertje’
De plannen voor het Oostveer zijn niet nieuw, benadrukt Molenaar. In 2009 adviseerde de Dienst Ruimtelijke Ordening (DRO) al een extra veerverbinding aan de Oostzijde van het IJ. “Om onduidelijke redenen is dat plan toen niet uitgevoerd. Maar iedereen is enthousiast. De bestuurders van Oost en Noord zien een kans om de stadsdelen dichter naar elkaar toe te trekken. Zij nemen dan ook de kosten voor de aanlegvoorzieningen voor hun rekening. Het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB) is ook blij, want zij zitten met de ellende achter het CS. En er zijn veel positieve reacties van bewoners en ondernemers. Zo’n pont biedt kansen.”
“Het Oostveer is een proef voor een jaar. Voorjaar 2015 zullen we de resultaten evalueren, maar ik verwacht dat het een blijvertje is. Ook na de komst van de Noord-Zuidlijn, want vergeet niet dat er straks vrijwel geen fiets mee de metro in mag. De Noord-Zuidlijn zal de fiets niet vervangen.” Het veer zal dagelijks van 6.30 tot 22.30 uur in de vaart zijn.
Boost voor Oostelijk Noord
Het GVB gaat de veerdienst exploiteren. Manager Reizigersvervoer Cor Molenaar (geen familie, red.) trekt een vergelijking met het NDSM-terrein aan de westkant van Noord. “De veerdienst naar dat gebied begon met 1500–2000 reizigers per dag. Dat zijn er inmiddels 8000. Bedrijven, ondernemers en bewoners trekken en masse het water over. Dit najaar heeft zelfs de HISWA haar hoofdkantoor op het NDSM-terrein geopend. Ik verwacht dat het met Oostelijk Noord net zo zal gaan.”
Want dat is nog steeds onontdekt terrein, vindt hij. “Het Oostveer zal dat veranderen. We zien nu al dat bewoners uit Oost steeds vaker Noord gaan verkennen en vice versa, zeker in de weekenden. Dat zal straks alleen maar toenemen. En zo hoort het ook. We beginnen met een boot, de rest komt vanzelf.”