Nieuws

Out of the closet, voor een hippe jeans én een hiv-test

Iedereen in Amerika kent de Out of the Closet-keten van Aids Healthcare Foundation. Hier nog niet. Vanuit de Jodenbreestraat – waar vorig jaar de eerste winkel buiten de VS openging – probeert de organisatie Europa te veroveren. “Bij ons doneer je geen geld, maar spullen, iets van jezelf.”

In de winkel vind je een grote verzameling tweedehands spullen, uiteenlopend van kleding (veel kleding) tot boeken en gebruiksvoorwerpen. In goede staat. Boven de zaak zitten het kantoor en het HIV testing center, een belangrijk onderdeel van het concept. Het is de werkplek van marketingmanager Linda van Beest en store manager Chris Vermaak.

“Iedereen kan hier binnenvallen om te shoppen én zich te laten testen,” legt Van Beest uit. “Ook als je geen geld hebt. We doen de hiv-test anoniem, en binnen 20 minuten heb je de uitslag.” Binnenkort is er zelfs een 1 minuut-test. “Ons publiek is heel divers, van locals tot toeristen en van gays tot buitenlandse studenten.”

Aids Healthcare Foundation werd in 1988 opgericht in Los Angeles, als hospice. In die tijd was aids een dodelijke ziekte die wild om zich heen greep. Inmiddels zijn er in Amerika 23 tweedehandszaken, compleet met een testkliniek, een apotheek en medische en geestelijke zorg. Iedereen in Amerika kent Out of the Closet, mede doordat sterren als Ellen de Generes spullen doneren.

De organisatie koos Amsterdam als springplank naar Europa vanwege de onbevooroordeelde cultuur, het dorpse karakter en de lokale gay-community. Van Beest: “Hiv is inmiddels een chronische ziekte, maar bewustwording is nog altijd nodig. In sommige landen, zoals Oekraïne, is het nog steeds een ramp. Out of the Closet moet hier, net als in Amerika, een plek gaan innemen in de gemeenschap.”

Bij de tests kun je ook advies en counseling krijgen. Het personeel is onbevooroordeeld en speciaal opgeleid om voorlichting te geven. De komende maanden vind je Out of the Closet op verschillende festivals in Nederland en België, “voor die zo nodige awareness. Het weten van je status is nog steeds het allerbelangrijkst.”

Het geld voor de verschillende programma’s van de stichting (96%) komt uit de winkelverkoop. “Wij genereren geen budget via giften, maar via de verkoop van spullen,” zegt store manager Chris Vermaak. Ter voorbereiding op Out of the Closet Amsterdam bezocht hij vijf winkels in Florida. De noodzaak is daar anders, zag hij. “In de VS bestaat er geen verplichte medische verzekering, bijvoorbeeld. Aan mij de taak het concept aan te passen naar Nederlandse behoeften. Hier zijn er geen vaste typen mensen die je wilt bereiken. Iedereen moet zich op z’n gemak voelen en alles durven vragen.”

Heb je spullen voor Out of the Closet? Voor meer info kijk je op outofthecloset.org/nl en op de Facebookpagina Out of the Closet. Houders van een stadspas krijgen 25% korting op hun aankopen.