De oplettende verkeersdeelnemer heeft ze misschien voorbij zien komen; één van de ruim zevenhonderd fietsers die dit voorjaar meededen aan de proef Ping if you care. Geïnteresseerden konden zich melden bij de gemeente voor een ‘pingknop’. Met deze knop, gemonteerd op het stuur als een tweede bel, konden ze al fietsend ‘pingen’ wanneer ze in een verkeerssituatie belandden die onoverzichtelijk, vertragend, gevaarlijk of juist prettig was. Eenmaal thuis konden de deelnemers via de app verdere details over de situatie aangeven.
Met de duizend verstrekte pingknoppen deden uiteindelijk iets meer dan 700 mensen actief mee, en er werd binnen een maand tijd zo’n 30.000 keer correct gepingd. Deelnemers bleken samen maar liefst 90.000 kilometer gefietst te hebben in die periode, ofwel: ruim twee keer de wereld rond. En hoewel er iets meer deelnemers uit Centrum en Oost meededen, was de hele stad vertegenwoordigd. Maar wat lieten die ping-resultaten nu uiteindelijk zien?
‘Slecht wegdek’ in de categorie ‘oncomfortabel fietsen’ stak er toch wel met kop en schouders bovenuit, met de Ceintuurbaan, de Eerste Oosterparkstraat en de Eerste van Swindenstraat voorop. Dit blijken niet onverwacht ook allemaal fietspaden met tegels in plaats van asfalt te zijn. Ook veel gepingd: ‘Verlies van snelheid’, oftewel hinder door wegwerkzaamheden en lang moeten wachten voor het stoplicht, zoals bijvoorbeeld op de Berlagebrug en het Nassauplein.
Gelukkig waren er ook positieve uitschieters, zoals de fietsstraat op de Sarphatistraat en de Weteringschans, die als egaal, snel en comfortabel werden gepingd. Ook fietsen door bijvoorbeeld het Vondelpark en het Rembrandtpark scoorde positief, en dan met name door de schone lucht en de aangename omgeving die de fietsers ervoeren.
Voor de gemeente vormen de pingdata een rijke bron aan informatie. Niet alleen ontstaat er een helder beeld van de ervaringen van de Amsterdamse fietser, ook kan de gemeente via de tracker in de pingknop goed zien waar iedereen precies heeft gefietst, hoe snel, welke route werd gekozen, waar fietsers vertraging opliepen, en waar veel door rood gereden werd (Vijzelstraat!).
Koen van het Hof, manager gedrag en innovatie bij het programma Fiets van de gemeente Amsterdam zegt: “Ping if you caregaf ons de kans om in de hoofden van fietsers te kunnen kijken, terwijl ze fietsen. Dit was de eerste keer dat we deze mogelijkheid hadden. Nu hebben we, door de deelnemers goed te spreiden, een goed beeld van het fietsnetwerk in Amsterdam en wat mensen daarvan vinden.”
De gemeente is voornemens met deze informatie aan de slag te gaan. Zo wil ze onnodige vertragingen en (te) lang wachten voor een stoplicht aanpakken – al is dit doorgaans gecompliceerder dan het lijkt, denk bijvoorbeeld aan de veiligheid of de luchtkwaliteit als auto’s juist weer wat langer moeten wachten op het groene licht van de fietsers. Ook de plekken die het hoogst scoren op slecht wegdek worden met voorrang verbeterd.