Nieuws

Waarom de snorfietsen (niet) naar de rijbaan moeten

Amsterdam wil al jaren de drukte op de fietspaden verminderen en de verkeersveiligheid verbeteren, en heeft hiertoe als een van de maatregelen de verwijzing van de snorfiets naar de rijbaan opgenomen in het Meerjarenplan Verkeersveiligheid 2016-2021.

In het besluit wordt de snorfietser duidelijk gemaakt op welke plekken hij naar de rijbaan moet, zodat hij tijdens de rit niet voor onverwachte situaties komt te staan. Op de in het verkeersbesluit genoemde weggedeelten dient de verkeersveiligheid van de snorfietser gewaarborgd te blijven.

En daar is er meteen ‘een dingetje’. De maximale snelheid voor een snorfiets is 25 kilometer per uur. Als je de kaart van de Gemeente Amsterdam bekijkt, zie je dat je bij de Wibautstraat niet naar de rijbaan hoeft, maar op het fietspad mag blijven. Omdat het verschil in snelheid tussen autoverkeer en de snorfietsers daar te groot is en dus onveilig.

Maar is bijvoorbeeld de Middenweg dan wel veilig? Op het stuk tussen de Ring A10 en de Kruislaan wordt (veel) te hard gereden, maar als er geen file staat, moet je straks wel naar de rijweg. Het snelheidsverschil is zo’n 30 km. Blijf je, als autobestuurder, dan netjes achter de scooter rijden die maar 25 km rijdt? Passeren is een optie, maar dan moet je over de doorgetrokken streep en kom je met de auto op de trambaan terecht. Hoe wil je dan veiligheid van alle weggebruikers waarborgen? Het stuk van de Middenweg tussen de Linnaeusstraat en de Hogeweg wordt helemaal risicovol. Daar rijden trams, bussen en het autoverkeer al over de tramrails omdat de rijweg domweg te smal is. Daar moeten mensen op een snorfietsers dan tussen rijden? Liever niet!

We hebben de gemeente Amsterdam uitgenodigd om een proefrit te komen maken op plekken waar de scooter de rijweg op moet en waar ook het Openbaar Vervoer rijdt. Je kunt het antwoord wel raden: geen reactie. Dat begrijpen wij, want er zijn inmiddels bijna 5.000 zienswijzen van voor- en tegenstanders binnengekomen. Een ongekend aantal, zegt de gemeente en die belooft in ieder geval alles te gaan lezen. Het definitieve besluit volgt dan in november, belanghebbenden kunnen dvervolgens nog in beroep gaan.

De snorfiets is op veel plaatsen een hinderlijke factor, volgens een woordvoerder, door het snelheidsverschil met fietsen. Maar het verschil is nog veel groter als snorfietsen naar de rijweg moeten. De belangenverenigingen in Oost, maar ook andere Amsterdamse gemeenschappen die hier aandacht aan besteden, vrezen voor meer ongelukken. Wethouder Sharon Dijksma (Verkeer) is het daar niet mee eens. Zij denkt dat het er juist voor iedereen veiliger op wordt. Bovendien maakt ze op enkele punten een uitzondering op de ‘rijbaan-regel’: op wegen waar er echt heel hard gereden wordt, hoeft de snorfiets niet naar de rijbaan.

Onze uitnodiging is nog steeds van kracht. Ik rijd dan met de goedlachse Sharon Dijksma achterop mijn scoot een rondje door Oost op de rijbaan, vóór er een definitief besluit wordt genomen.

Door de Ouderen Advies Raad Amsterdam
Frank Stork

We zijn bereikbaar via e-mail cicogna@planet.nlof via het algemeen spreekuur op maandag- en dinsdagmiddag van 14.00-17.00 uur in Grand Café Genieten in Oostpoort.

www.oar-oost.nl.

Advertorial