de Brug op wielen

Volvo V70 D2 Nordic, eredivisie van grote auto’s

Volvo is één van de weinige overgebleven automerken dat nog een groot formaat stationwagen in zijn modellenreeks heeft. Als je om de auto heen loopt, zie je een old school-stationwagen in moderne uitvoering. De V70 behoort met een lengte van 481,4 en een breedte van 186,1 mm zeker tot de eredivisie van grote auto’s.

De V70 is met een hoogte van 154,7 mm een echte stationwagen en geen cross-over. Zoals van een Volvo verwacht mag worden, ziet ook de V70 er degelijk en stoer uit met een volstrekt eigen gezicht en uitstraling en onmiskenbaar herkenbaar als een Volvo. Ook zonder naamplaatje is het voor iedereen duidelijk dat hier een Volvo staat.

Doordat stationwagens in dit formaat eigenlijk een beetje een uitstervend ras is, is de Volvo V70 zonder meer een opvallende verschijning op de weg die tegenwoordig meer en meer gedomineerd wordt door cross-overs. Echte stationwagens met de afmetingen van de V70 zijn er eenvoudigweg niet meer veel.
Volvo V70 D2 Nordic

De Volvo V70 Nordic is van zichzelf al geen karig uitgevoerde uitrusting. Zo is de Nordic uitvoering, behalve met alle tegenwoordig normale elektronische veiligheidssystemen, standaard al uitgevoerd met onder meer automatische deurvergrendeling, automatische climate control, luchtkwaliteitssysteem voor het interieur, cruise control, uitgebreid informatie en bluetoothsysteem inclusief navigatie et cetera. Onze testuitvoering is daarnaast extra uitgerust met lederen bekleding, elektrisch glazen dak, elektrisch verstelbare voorstoelen met stoelverwarming, park assist en nog veel meer. Kortom, je komt in de V70 Nordic standaard eigenlijk al niets te kort.

De geteste V70 Nordic D2 weegt 1.503 kilo, is voorzien van een automaat en beschikt over een vier cilinder 1.560 cc dieselmotor die dankzij de turbo 115 pk levert. Het koppel van 270 Nm is beschikbaar tussen de 1.750 en 2.500 toeren en nodigt uit tot een rustige rijstijl waarbij een gemiddeld verbruik van 1 op 17 (met een ‘lichte’ voet) probleemloos haalbaar is, uitstekende cijfers voor een auto van dit formaat. Voor een auto van dit formaat laat de V70 zich licht en eenvoudig sturen, je hebt volstrekt niet in de gaten dat je eigenlijk een enorm gevaarte door het verkeer loodst.
Volvo V70 D2 Nordic

Tussen alle gadgets loopt het digitale dashboard dat naar wens ouderwets analoog (ronde snelheidsmeter) of modern digitaal (digitale cijfers) ingesteld kan worden het meest in het oog. Opvallend is dat in de analoge stand alleen de snelheid in de buurt van de meternaald weergegeven wordt waardoor de snelheidsmeter erg rustgevend overkomt.

Met de Volvo V70 Nordic laat Volvo zien dat het tijdperk dat alleen opzichters uit de bouw in een stationwagen reden al lang tot het verleden behoort en lijkt zijn pijlen nu vooral op gezinnen te richten die zich willen onderscheiden van de andere weggebruikers die om wat voor reden dan ook voor een cross-over kiezen. Een Volvo V70 Nordic is vooral een grote, veilige en luxe automobiel met een eigen gezicht, en wie dat aanspreekt zal zich zeker thuis voelen in een Volvo V70 Nordic.

Prijzen vanaf: €40.795. Geteste uitvoering: € 50.655. Informatie: www.broekhuisgroep.nl.
Volvo V70 D2 Nordic