Nieuws

Test met extra lange trams op lijn 26

Om de drukte op spitstijden aan te kunnen, gaat het GVB in de zomer van 2020 rijden met twee gekoppelde trams op lijn 26. Zo’n tram is dan zestig meter lang. Maar eerst moet er getest worden, dat gebeurt de komende tijd. De projectleider van het GVB vertelt erover op hun website. “Zestig meter is enorm. Het betekent dat een bestuurder extra controles moet uitvoeren bij de start of het vervolg van de rit.” Belangrijk, zegt de projectleider, zijn de ICT-voorzieningen in de tram. Die zorgen ervoor dat de reisinformatie en de communicatie- en veiligheidssystemen aan boord goed werken. Hiervoor wordt nieuwe hardware en nieuwe software geïnstalleerd, die zorgvuldig getest worden.” Om het risico op storingen zo klein mogelijk te houden worden de trams straks alleen gekoppeld en ontkoppeld als er onderhoud nodig is. Trams gaan standaard om de twaalf weken naar de remise voor een onderhoudsbeurt, en elke vierentwintig weken naar de kuilwieldraaibank in Diemen om de wielen weer perfect rond te maken. Daarna rijden de trams soepeler en stiller. Hiervoor moet het opstelterrein worden uitgebreid, zodat er straks plaats is voor alle tweeëndertig trams die er op termijn gestald worden.