Een kijkje achter de schermen

Tablet Compaan maakt contact op afstand met ouderen in de wijk mogelijk: ‘Heel bijzonder dat de ouderenzorg een digitale boost krijgt’

De Compaan is geïntroduceerd bij ZGAO. Deze speciale tablet is er om regelmatig contact te houden met ouderen in de buurt, die bijvoorbeeld door de lockdown of uit angst voor corona niet naar de dagbesteding kunnen. “Hiermee is liefdevolle zorg op afstand mogelijk. De wereld van ouderen wordt er groter van.”

Jelly Tahapary, activiteitenbegeleider in dagcentrum Kramat, geeft er uitleg over. “De Compaan is voor ouderen makkelijk te bedienen door de grote knoppen, een touchscreen, apps op maat en duidelijke kleuren. De belangrijkste functie is nu beeldbellen. Als wij opbellen licht er een grote, groene knop op. Als je daarop drukt kun je elkaar zien, en kunnen wij begeleiden op afstand.” Het enige wat nodig is: een verbinding met wifi en stroom, zodat de Compaan niet uitvalt.

Sinds de eerste strenge lockdown is dagcentrum Kramat gelukkig weer open. Maar de groepen zijn door de anderhalve meter-maatregel kleiner dan normaal. “Ouderen uit de buurt kunnen helaas minder vaak komen dan ze gewend zijn. Als ze naar huis gaan geven we ze een thuispakket mee met bijvoorbeeld een puzzelboek en kleurpotloden. Daarnaast hebben we met een aantal bezoekers contact via beeldbellen. Ook daarom zijn we heel blij met de Compaan.”

Behalve digitale dagbesteding en een praatje kan de Compaan ook gebuikt worden voor spelletjes zoals rummikub en galgje. Er komt dagelijks (gesproken) nieuws voorbij en kun je chatten en er muziek op zetten. “Wat je maar wilt eigenlijk, de mogelijkheden zijn eindeloos. Wij kunnen het allemaal op afstand instellen en bedienen.”

Ook andere zorgverleners van ZGAO, zoals de ergotherapeut en de fysiotherapeut, werken ermee. Zij kunnen cliënten zo vaker zien, op afstand advies geven en zo nodig geruststellen. Voor familie werkt de tablet ook goed. “Kinderen en kleinkinderen onderhouden heel makkelijk dagelijks even contact.”
In de toekomst wil ZGAO het gebruik uitbreiden met meer zorgverleners en bijvoorbeeld gezamenlijke activiteiten op een vast tijdstip zoals gymnastiek of een quiz. Jelly merkt dat ouderen er nu al makkelijker mee overweg kunnen. Lachend: “Ze zijn niet anders dan jongeren die moeten inloggen voor hun online les. Dan hoor ik: wacht even, ik ben nog niet aangekleed, of: m’n haar zit niet goed.”

De ontwikkeling was er al, maar is door corona en dankzij subsidies van de overheid en de gemeente Amsterdam in een versnelling gekomen. De tablet is al niet meer weg te denken uit de ouderenzorg. “Ik vind het geweldig, heel bijzonder dat onze zorgverlening een digitale boost krijgt. Even tien minuten praten, even samen een spelletje doen. Het is alsof je er echt bent. En dat je maatwerk kunt leveren, zoals voor bewoners met een niet-Nederlandse achtergrond een woordspelletje in de eigen taal. Voor mensen met dementie is beeldbellen zo veel beter te begrijpen dan wanneer ze alleen mijn stem horen.”

Digitale maatjes gezocht 
ZGAO zoekt vrijwilligers die leuke online activiteiten met cliënten van de dagbesteding willen doen of vrijwilligers die aan cliënten thuis willen uitleggen hoe de Compaan werkt. Interesse? Neem gerust contact op met vrijwilligerscoördinator Carla van Helden via 06-20330914 of c.vanhelden@zgao.nl.

Foto: Bezoekers van de dagbesteding worden door Jelly wegwijs gemaakt op de Compaan, de tablet speciaal voor ouderen, zodat ze er thuis goed mee kunnen werken en zorgverleners op afstand regelmatig contact kunnen houden. “Als de Compaan aan staat, gaat er een wereld open.”

www.zgao.nl

Serie: Een kijkje achter de schermen bij Zorggroep Amsterdam Oost (ZGAO), deel 79