Nieuws

Scooterrijders willen meer parkeervakken bij CS

Sinds april dit jaar is het, behalve in een parkeervak, niet meer toegestaan scooters achter het CS te parkeren. Als dit succesvol blijkt, wordt het mogelijk op meer plaatsen verboden scooters neer te zetten. Veel van de inmiddels ruim 260 bekeurde scooterrijders voelen zich getild en klagen over te weinig parkeerplekken voor hun voertuig. Met name tijdens de spits en in het weekend is het tekort aan plekken een probleem. Het probleem speelt vooral aan de westzijde van het station.

Het stadsdeel voerde de parkeermaatregelen achter het CS in vanwege toenemende drukte en de enorme hoeveelheid bromfietsen en scooters. In een poging de verkeerssituatie achter het station veiliger te maken, gold voor fietsers al een parkeerverbod. Het weren van brommers en scooters kon alleen met een aparte regeling. Of het stadsdeel het aantal parkeerplekken voor fietsers op andere plekken in de binnenstad indamt, hangt af van het aantal fietsenstallingen in de buurt. Die moeten nog worden gebouwd. Het stadsdeel heeft hiervoor zijn zinnen gezet op een stalling bij het Beursplein.

Voor scooterrijders is het onverklaarbaar dat zijn geen gebruik kunnen maken van de in januari geopende mega-fietsenstalling bij het CS. De gemeente is op de hoogte van de situatie en werkt aan nieuwe scooterparkeerplekken bij het station. Dit vak wordt groter, geeft minder overlast en is veiliger. Tot het zover is hopen scooterrijders op een minder strikt beleid van handhaving en het gedogen van parkeren buiten de lijnen dicht bij het parkeervak.

Ondanks alle parkeerproblemen rond het CS wil het stadbestuur de 770 elektrische deelscooters die nu in de stad rijden uitbreiden naar 1200. Lange tijd leek het erop dat GroenLinks tegen dit voornemen zou stemmen. De partij constateert dat de deelscooter vooral de fiets en het ov vervangt en niet de auto. Eind juli ging de partij toch overstag, met als voorwaarde dat de proeftijd -de deelscooter kwam als experiment naar Amsterdam – wordt verlengd. Nu daarmee stoppen zou te vroeg zijn. Ook voor de deelscooters geldt dat er meer parkeerplekken beschikbaar komen. GroenLinks wil de situatie over twee jaar evalueren.