Nieuws

Meer trams, meer bussen en een extra brug in Oost

Dankzij de aanleg van drie hoogwaardige verbindingen krijgt het ov in Oost de komende jaren een enorme impuls. Hiervoor trekt de stad minimaal 330 miljoen euro uit.

Wethouder Pieter Litjens (Verkeer en Vervoer): “Met de komst van 35.000 nieuwe bewoners en de bijbehorende bouwopgave is het noodzakelijk dat er nu maatregelen worden genomen.” Door woningbouw op Centrumeiland, Strandeiland, Zeeburgereiland en in de Sluisbuurt zal het aantal woningen aan de oostflank van Amsterdam de komende jaren verdriedubbelen. De bewoners hebben goede verbindingen nodig, niet alleen naar CS, maar ook naar de Indische Buurt en verder de stad in, richting Bijlmer/Arena en naar station Weesp. De plannen behelzen twee extra busverbindingen en een extra tramverbinding over een nieuw te bouwen brug naast de Amsterdamsebrug.

Het is een meerjarenplan, maar de positieve gevolgen worden binnenkort al merkbaar: tram 26 wordt verlengd en vanaf 22 juli rijden er in de ochtend- en avondspits 15 trams per uur. Ook de bereikbaarheid over de weg wordt onder de loep genomen. Zo onderzoeken deskundigen of een ongelijkvloerse kruising IJburglaan/Zuiderzeeweg wenselijk is en of de aansluiting met de A10 verbeterd kan worden.

De definitieve besluitvorming over de geplande projecten vindt plaats tussen eind 2018 en begin 2020.