Nieuws

Klanten en schuldeisers van fietsfabrikant VanMoof zijn hun geld kwijt

Curatoren Padberg en De Wit van het in half juli failliet verklaarde VanMoof sluiten uit dat in de toekomst geld wordt uitgekeerd aan klanten, leveranciers en andere schuldeisers. Het totaalbedrag aan claims is opgelopen tot ruim 43 miljoen euro.

VanMoof verkeerde jarenlang in zwaar weer. In 2021 en 2022 leed de firma per jaar 80 miljoen euro verlies. Een van de oorzaken zou het ‘S3’-model zijn, waarmee mogelijk door te snelle productie grote problemen zijn. Door de slechte kwaliteit van de fietsen waren er veel klachten. Om de achterstand op reparaties weg te werken werd de verkoop van fietsen gestaakt. Het bedrijf kwam ook in moeilijkheden door internationale uitbreiding in New York, Parijs en Tokio, terwijl de grootste markt in Nederland en Duitsland was. 

Vorig jaar ontving de fietsenproducent nog miljoenen euro’s noodkrediet om daarmee goedkopere modellen te lanceren. De hoop was dat dat het bedrijf zou redden. De voorraad fietsen en onderdelen was het onderpand.

Nadat de investeerders begin dit jaar de financiële noodkraan dichtdraaiden en het vinden van nieuwe geldschieters mislukte, vroeg VanMoof op 11 juli uitstel van betaling aan. Op 12 juli sloten alle VanMoof-winkels in Nederland. Bij de hoofdvestiging op de Maurtitskade stonden klanten die hun fiets wilden ophalen voor een gesloten deur. In sommige gevallen was tussenkomst van de politie nodig. Door de media-aandacht en de boosheid van gedupeerde klanten leed het bedrijf forse reputatieschade. Een paar dagen later werd het faillissement uitgesproken. 850 medewerkers verloren hun baan.

Eigenaren van een fiets konden die vrijwel nergens meer laten maken omdat de onderdelen niet universeel zijn. In de hoop op kortere wachttijden, ging VanMoof een samenwerking aan met KwikFit en kwam er een extra servicepunt op de Overtoom. Sommige partijen onderzochten of de in Azië geproduceerde onderdelen kunnen worden opgekocht.

Het Britse McLaren Applied nam dit najaar de merknaam, onderdelen en patenten over en stalde deze bij e-scooterdochter Lavoie. Dit bedrijf wil in de toekomst eigen modellen als VanMoof-fietsen uitbrengen. Lavoie kondigde ook aan de belangen te behartigen van klanten die voor het faillissement al een VanMoof fiets hadden. Hoe is nog onduidelijk.

De totale schuld die VanMoof heeft is ruim 110 miljoen euro, een bedrag dat bij lange na niet gedekt is door de verkoopopbrengsten van het bedrijf. De curatoren berekenden dat VanMoof maximaal 2 miljoen opbrengt. Schuldeisers als de belastingdienst en het UWV hebben voorrang op de investeerders en leveranciers. Ook voor hen geldt dat ze uitstaande schulden niet terugkrijgen. Klanten staan achteraan in de rij. De curatoren handelen het faillissement verder af. Ze onderzoeken de oorzaken en het beleid van de oprichters en voormalig eigenaren van VanMoof, de broers Ties en Taco Carlier.