Zelfs een stijlicoon met een roemrijk verleden als Jeep ontkomt niet aan de hedendaagse harde werkelijkheid dat je om als merk te overleven mee moet gaan in de behoeften en wensen van de hedendaagse automobilist. De Jeep Renegade 1.6 MultiJet Limited, een recensie.
Modellen als de legendarische Willys uit de tweede wereldoorlog, de Wrangler en de Cherokee met hun onvolprezen off-road eigenschappen hebben wereldwijd nog steeds een grote community in de recreatieve sfeer, maar dat is niet voldoende om als merk op te kunnen blijven voortbestaan. De vraag naar een model met de stoere Jeep uitstraling maar vooral praktische hedendaagse gebruiksmogelijkheden werd steeds groter, en met deze opdracht gingen de ingenieurs en ontwerpers van Jeep aan de slag om uiteindelijk met de nieuwe Jeep Renegade hun entree in het segment van de compacte SUV’s te maken.
De Jeep Renegade is een compacte en hoekige SUV met de stoere uitstraling van een echte Jeep en diverse stijlelementen van, en verwijzingen naar, de beroemde Willys Jeep uit de tweede wereldoorlog. Zoals bijvoorbeeld in de rechter benedenhoek van de voorruit waar een afbeelding van een tegen een heuvel oprijdende Willys te vinden is. Ook het reliëf van de losse jerrycan voor extra benzine van de Willys Jeep is opgenomen in de styling van de voor- en achterlichten.
De door ons geteste Jeep Renegade in de Limited uitvoering heeft alleen voorwiel aandrijving en is uitgerust met de van concerngenoot Fiat afkomstige 1.6 MultiJet dieselmotor. De 88kW/120pk die deze motor levert zijn ruim voldoende om de 1.365 kilo wegende JEEP Renegade een levendig en vlot karakter te geven. De motor is zeer soepel, doet zijn werk in alle rust, is nauwelijks als een diesel te herkennen en met een gemiddeld verbruik van 1 op 18 ook nog eens heerlijk zuinig. Verder is deze standaard Limited uitvoering extra uitgerust met een mooi lederen interieur met stoel- en stuurverwarming, 18” lichtmetalen velgen, multifunctioneel audio/navigatie systeem, gescheiden klimaatcontrole, bluetooth systeem en alarm. Verder beschikt onze testwagen ook over uitschakelbare rijstrookcontrole die je waarschuwt als je onbedoeld je rijstrook dreigt te verlaten en zelfs automatisch lichtjes terugstuurt als dat niet op tijd gebeurt. Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar hij schijnt zelfs ook automatisch te remmen als je te dicht op je voorganger komt en een botsing onvermijdelijk lijkt.
Qua leefruimte en wooncomfort hebben vooral de voorpassagiers niets te klagen, achterin is de beenruimte voor volwassenen echter niet overbemeten. De bagageruimte varieert dankzij de in twee delen neerklapbare achterbank van 351 tot 1.,297 liter en is bij de wielkasten recht, strak en vierkant afgewerkt.
De compacte buitenmaten van 4,25m lang, 1,80m breed en 1,70m hoog maken de Jeep Renegade tot een zeer overzichtelijke en handelbare auto voor in de stad en uiteraard ook daarbuiten. Dankzij de hoge bodemvrijheid en de grote wielen staat de Jeep Renegade, ondanks dat hij slechts over voorwielaandrijving beschikt, ook buiten de snelweg zijn mannetje. Uiteraard zijn de off-road eigenschappen niet te vergelijken met zijn vierwiel aangedreven broertje die ook over hoge en lage gearing beschikt, maar een bospad of landweg wordt probleemloos genomen, het is en blijft tenslotte toch een Jeep niet waar?
De nieuwe Jeep Renegade is een heerlijke auto om te rijden met alle praktische gebruiksmogelijkheden die in het hedendaagse competitieve segment van de compacte SUV’s belangrijk zijn. Of de Jeep Renegade onderscheidend genoeg is om ook in dit segment succesvol te zijn is natuurlijk gewoon een kwestie van afwachten, maar een sterk punt is natuurlijk wel dat er met grote letters JEEP op de grille staat, als dat je aanspreekt.
De voordeligste Jeep Renegade in de 1.4 T MultiAir 136 pk Limited uitvoering is er al vanaf €25.600. De door ons van alle opties voorziene geteste uitvoering staat voor €37.903,70 in de prijslijst.
Tekst en foto’s: Eric Veenhuyzen / EV Fotografie