Ingezonden stuk van leerlingen van het Spinoza20first: ‘Lerarentekort zorgt voor slechtere resultaten’

“Wat als je twee maanden geen wiskunde hebt, dat was vorig jaar namelijk zo. Hierdoor kregen we veel achterstand. Voor de eerste toets dit jaar kreeg bijna iedereen een onvoldoende. Sommige mensen waren nog blij met een 4. Lerarentekort zorgt voor slechte resultaten, leerlingen zijn daar de dupe van. Wij zijn de nieuwe generatie dus we moeten goed opgeleid worden om het land goed te laten functioneren. Dat kan niet als we amper les krijgen voor bepaalde vakken. Wij willen dat oplossen door de volgende drie maatregelen.

Een van de oplossingen is dat we het salaris verhogen. Zo zou de overheid er meer geld in moeten steken en juist niet bezuinigen. De regering moet dan stoppen met het investeren in andere dingen en dat geldt overlaten aan de regering. Zo verbeter je het schoolonderwijs voor door er meer geld in te steken. Dat geld wordt dan aan de docenten gegeven als extra salaris. Zo behoud je de docenten die op de school werken en kun je er misschien nog nieuwe docenten bij krijgen.

Als je begint met je opleiding voor docent, is dat best wel duur. Dat moet je betalen zonder dat je nog iets hebt verdiend. Als je dan eenmaal docent bent, is het ontmoedigend als je niet zoveel krijgt of het salaris niet snel omhooggaat gedurende jaren. Als de docenten dan snel na hun opleiding veel verdienen en je de kosten van de opleiding verlaagd, is dat veel aantrekkelijker voor de mensen om als docent te werken.

Als je eenmaal docent bent, is de werkdruk erg groot en dat is anders dan kantoorwerk. Soms kan dat werk heel erg vermoeiend zijn. Daarom gaan er ook docenten weg omdat het hen te veel wordt. Als oplossing voor dit probleem zouden we vrijwilligers nodig hebben die eens in de maand de klas voor een dag overnemen. Dan kunnen dat vrijwilligers zijn die kantoorwerk doen of werken op het gebied van een vak waar ze op school mee werken. Zo heeft de docent een dag vrij. Voor dat de vrijwilligers les mogen geven moeten ze een opleiding doen die niet te lang is en gratis is.  

Hieruit concluderen we dat er verschillende oplossingen zijn die samen voldoende zijn om het probleem op te lossen. Zolang we niet in actie komen zal er niks veranderen en is het te laat voor onze generatie om er iets aan te doen. Dus help ons vooral met deze maatregelen, het gaat om de toekomst van Nederland.”