Het is niet makkelijk om je weg te vinden in de wirwar van zorgvoorzieningen voor ouderen. Gelukkig kunnen buurtbewoners in Oost met hun vragen terecht bij Nelleke Vlieger en Paulien Bakker, zorgconsulenten van Zorggroep Amsterdam Oost.
Je thuiswonende vader raakt in de war, laat het gas aan staan en gaat ’s nachts dwalen. Als kind maak je je zorgen, want hoe moet het nu verder? Kan hij nog wel thuis blijven wonen of is het tijd voor een verpleeghuis? En zo ja, kan hij daar dan op korte termijn terecht? Het zorglandschap met alle wet- en regelgeving verandert voortdurend. Als nieuwkomer is het niet makkelijk om daarin je weg te vinden.
Dat weten Nelleke Vlieger en Paulien Bakker, zorgconsulenten van Zorggroep Amsterdam Oost (ZGAO), als geen ander. Vanuit het Cliënt Service Bureau vormen zij het aanspreekpunt voor vragen, informatie en overleg. De ervaren consulenten worden gebeld door bezorgde buren of familie, maar ook door huisartsen in de buurt. Want ook artsen kennen niet alle zorgmogelijkheden in Oost.
“De kloof tussen thuis wonen en verhuizen naar een verpleeghuis is groot,” legt Vlieger uit. “Daartussen zijn ook nog andere stappen denkbaar, maar die zijn niet zo bekend. Het is onze taak om ouderen, mantelzorgers en ook andere zorgverleners daarover te informeren. Dan gaat het niet alleen over een verhuizing naar een verpleeghuis. Wij regelen ook opnames voor onze revalidatieafdelingen. Hiervoor werken we nauw samen met het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG) en alle andere ziekenhuizen in de regio. Na opname in een ziekenhuis voor een heup- of hartoperatie kunnen mensen bij ons terecht om te revalideren.”
Open zorginstelling
Vlieger en Bakker werken al jaren als zorgconsulent. Maar het werk is in de loop der tijd wel sterk veranderd. Bakker: “We zijn steeds meer een vraagbaak geworden. Mensen kennen vaak de routes niet naar de juiste zorg. Dat begrijp ik heel goed, want de regels veranderen continu. Wij hebben een goed overzicht van de sociale kaart in Oost. En het is fijn dat wij buurtbewoners op weg kunnen helpen.”
Vlieger: “Daar komt bij dat het voor buurtbewoners handig is dat ZGAO hen een breed pakket aan zorg kan bieden. Ze hebben met één organisatie te maken, waarbinnen ze zo nodig van de ene naar de andere dienst kunnen overstappen. Wanneer deelname aan de activiteiten in het dagcentrum bijvoorbeeld niet meer voldoende ondersteuning biedt om thuis te wonen, kunnen mensen verhuizen naar een groepswoning voor dementie. Als kleine organisatie zijn wij groot in het bieden van zorg en ondersteuning, ook in de wijk.”
Bakker knikt: “Wij zijn een open zorginstelling en ontvangen belangstellenden graag. U kunt ons altijd bellen voor een rondleiding en een gesprek. Wij zetten mensen graag op het goede spoor.”
Flevohuis opent moestuin
Buurtbewoners zijn afgelopen zomer gestart met het verbouwen van groenten en kruiden in de binnentuin van het Flevohuis. “De moestuin brengt buurtbewoners met elkaar in contact,” vertelt Christanne Stuiveling, activiteitenbegeleider van het dagcentrum in het Flevohuis. Zij is samen met Civic Amsterdam stuwende kracht achter het initiatief.
“Bezoekers van ons dagcentrum en bewoners van het Flevohuis vinden het leuk om in de tuin mensen aan het werk te zien en een praatje te maken. En ook de buurtbewoners vinden het fijn. Inmiddels hebben zeven buurtbewoners hier een eigen tuintje. De eerste groenten zijn al geoogst!”
Serie: Een kijkje achter de schermen in Zorggroep Amsterdam Oost (ZGAO)
Lees hier de andere verhalen van bewoners, medewerkers, vrijwilligers en acitiviteiten bij ZGAO.