Nieuws

De gevaarlijke kruispunten van Oost

Onder meer een kruispunt op de Middenweg en de Wibautstraat staan erop dit jaar, de lijst van zogeheten blackspots. Een blackspot is een locatie – doorgaans een kruispunt – waar de afgelopen drie jaar minimaal drie geregistreerde letselongevallen in het verkeer hebben plaatsgevonden. Jaarlijks wordt deze lijst opnieuw vastgesteld, waar de in 2000 opgerichte Werkgroep Blackspots Amsterdam (WBA) zich vervolgens over buigt.

De WBA bestaat uit verschillende experts van gemeente, politie en het GVB, en heeft als doel de blackspots te analyseren en een plan van aanpak te maken. Dit kunnen bijvoorbeeld kleine wijzigen in de lijnen op de weg of een paar nieuwe verkeersborden zijn, maar ook grote infrastructurele aanpassingen. De werkgroep gaat ook altijd kijken als er ergens een dodelijk ongeval is geweest om rapport uit te brengen, en houdt ook zogeheten ‘Risicolocaties Verkeersveiligheid’ in de gaten; plekken die nog geen blackspot zijn maar het wel zouden kunnen worden.

Maarten Nulle is als verkeersontwerper verbonden aan de werkgroep. Momenteel is hij onder meer druk met de kruising Insulindeweg-Zuiderzeeweg, het kruispunt net voor de opgang van de Amsterdamsebrug. “Best een ingewikkelde situatie daar”, laat hij op een uitgevouwen tekening zien. “De tramlijn buigt bijvoorbeeld af naar rechts richting het Flevopark, over het fietspad heen. En we zien ook dat veel fietsers vanaf de Zeeburgerdijk dwars oversteken, wat de kortste maar ook een gevaarlijke weg is. We zijn nu aan het kijken of we het fietspad zo kunnen vormgeven dat de meest veilige weg ook de aantrekkelijkste wordt.” En zo zit hij rustig te puzzelen, boven de tekening of ter plaatse.

Dit jaar worden vierentwintig blackspots in heel Amsterdam aangepakt, waarvan in ieder geval zes in Oost. “Ik zou niet echt de meest gevaarlijke plek in Oost kunnen aangeven”, zegt Nulle. “Het hangt er bijvoorbeeld heel erg vanaf hoe druk een kruispunt is, en natuurlijk is het gedrag van mensen onvoorspelbaar. Vaak is de oorzaak van een ongeluk totaal onverwacht, en dat is eigenlijk wel logisch, anders hadden we het kunnen voorkomen.” Vroeger was het kruispunt Molukkenstraat-Insulindeweg een van de beruchtste kruispunten van Amsterdam, maar daar is de afgelopen jaren veel gebeurd: er zijn extra opstelvakken gekomen, het oversteekpunt voor fietsers is verschoven, de route voor auto’s is duidelijker geworden. En met succes; het kruispunt is sinds 2012 geen blackspot meer.

De werkgroep werkt aan een online, dynamisch overzicht van de blackspots, zodat ook burgers kunnen zien wat de plannen zijn. Een kort overzicht voor Oost is alvast hier te vinden.

Blackspotlocaties in Oost

Kruispunt Plan van aanpak
Blassiusstraat – Weesperzijde Uitvoering aanpassingen zeker uitgevoerd in 2018
Wibautstraat-Ruyschstraat Uitvoering aanpassingen zeker uitgevoerd in 2018
Linnaeusstraat–Polderweg Uitvoering aanpassingen zo goed als zeker in 2018
Insulindeweg – Zeeburgerdijk Uitvoering aanpassingen zo goed als zeker in 2018
Linnaeusstraat-Mauritskade Uitvoering aanpassingen zo goed als zeker in 2018
Middenweg-Wakkerstraat Uitvoering aanpassingen zo goed als zeker in 2018
Middenweg (tussen Ringdijk en Linnaeuspad) Onderzoeksfase nog gaande, uitvoering in 2018 of later
Mauritskade – Rhijnspoorplein Onderzoeksfase opgestart in 2018
Viaduct Domselaerstraat-Pontanusstraat Onderzoeksfase opgestart in 2018
Molukkenstraat-Niasstraat Onderzoeksfase opgestart in 2018