Het is de snelst groeiende fietsenzaak in Amsterdam. De formule van Het Zwarte Fietsenplan slaat aan bij Amsterdammers.
“Amsterdammers hebben geen idee hoe vaak ze fietsen. En hoe gezond dat is. Voor hen is de fiets een gebruiksvoorwerp, net als de auto of de wasmachine. Dat je er ook hartstikke fit bij blijft, daar staan ze niet bij stil.”
Bob van der Jagt is bedrijfsleider bij het Zwarte Fietsenplan. Met veertien vestigingen is dit een van de snelst groeiende fietsenzaken in Amsterdam. Dat is geen toeval, stelt hij. “Onze formule is heel goed. Fietsenwinkels zijn vaak een rommeltje, het ruikt er naar olie, overal liggen losse onderdelen. Dat is bij ons niet zo. Onze winkels zijn netjes en overzichtelijk. Dat is prettig voor klant én medewerker.”
“Je ziet in onze showrooms ook meteen waar je zijn moet. De indeling is bij al onze vestigingen hetzelfde: een paar bakfietsen, wat sportieve fietsen, de e-bikes bij elkaar, in een andere hoek de omafietsen. Bovendien maken we volop ruimte voor onze accessoires, zoals de fietskratjes, de helmpjes en de fietsbellen. En de leren zadels van het beroemde merk Brooks niet te vergeten. Die gaan vaak langer mee dan je fiets zelf.”
Knipoog
De ruime openingstijden zijn ook een reden waarom Het Zwarte fietsenplan zo aanslaat. “Daarnaast maken we van tevoren duidelijke prijsafspraken; je komt als klant nooit voor onaangename verrassingen te staan. En je kunt gratis lid worden, je kunt dan rekenen op mooie kortingen. Bovendien bieden we op alle nieuwe fietsen de laagste prijsgarantie.”
Nee, lacht Bob, hij verkoopt niet alleen zwarte fietsen. “We verkopen ze in alle kleuren van de regenboog. De naam van onze winkel is een knipoog naar het beroemde Amsterdamse witte-fietsenplan. Dat plan heeft nooit gewerkt, het onze wel.”
Zelf fietst Bob trouwens drie keer per week van zijn woonplaats Purmerend naar zijn werk en terug. “Heerlijk. Ik heb mijn work-out dan al gedaan. Ik hoef niet ’s avonds nog eens de sportschool in, maar kan gewoon met vrienden afspreken. Fietsen is gezond, dat zei ik toch?”
Advertorial. Onderdeel van de bijlage Beleef het in Oost, in opdracht.