Wat is er deze herfst in de mode? Een route langs verschillende winkels in Oost laat de nieuwste trends zien.
Boho – damesmode (Waldenlaan 16)
Boho is een halfjaar geleden als pop-up store begonnen in Oostpoort, maar eigenaar Alana (29 jaar) besloot te blijven: “Hiervoor zaten we op de Van Baerlestraat en op de Haarlemmerstraat, maar deze plek is het leukst. Oostpoort is te gek, de sfeer is goed, de buurt is leuk.”
De winkel heeft een conceptstore-achtig uiterlijk. Behalve kleding van vooral Scandinavische merken zijn er ook leuke home & lifestyle spulletjes te koop, zoals sieraden, kaarten en verzorgingsmiddelen, gemaakt door Nederlandse vrouwen. Alana kiest kledingontwerpen en stofjes voor haar winkel die ‘net wat aparter’ zijn, maar wel bij de nieuwste trends aansluiten. “Ik let op de kwaliteit. Daarom zijn de stoffen vaak wat dikker.”
De pantalons doen het goed bij Boho. Alana haalt een hanger met zwarte broek tevoorschijn: “Die kun je zowel met sneakers dragen als met hak.” En de nieuwste herfsttrends? “De streepjes zijn nog in, ik zie veel knits en denim zoals rokjes of tuinjurken van jeansstoffen.”
Webshop: www.bohoamsterdam.nl
La Ligna – damesmode (Waldenlaan 124)
La Ligna behoort tot een keten met 45 winkels in Nederland. De kledingrekken in de winkel zijn geordend op kleurschema. “De damesmode van La Ligna is eigentijds en kleurig”, vertelt filiaalmanager Paulien Schilder. “Ook in de herfst hebben we altijd wel kleur. Het echte rood is bijvoorbeeld weer terug. Verder zie ik olijfgroen en pastellen. Donkerblauw is het nieuwe zwart.” Ook ziet Schilder prints op kleding verschijnen. “Wij hadden al langer prints in de winkel, maar dit jaar zijn ze subtieler. Dat is mooi stijlvol.”
Brainwash – kapper (Land van Cocagne 42)
Wie helemaal bij de tijd wil zijn, laat zijn haar knippen en kleuren bij Brainwash, onderdeel van een keten met 170 vestigingen. Het interieur is strak oranje. Een nieuwe trend bij vrouwen is volgens kapster Cindy (28) balayage: highlights vanaf de onderkant van het haar. “Dat geeft een heel natuurlijke look. Ook laten klanten in de herfst hun haar vaak in wat warmere kleuren spoelen, zoals bruin of rood.”
Brainwash blinkt uit in de prijskwaliteitverhouding, volgens Cindy. “Voor wassen, knippen en drogen hanteren wij één prijs voor vrouwen, mannen en kinderen: €17,95. We hebben geen lang-haar-toeslag en je kunt hier zonder afspraak binnenlopen.”
Vero Moda + Jack & Jones (Waldenlaan 206)
Ook Vero Moda en Jack & Jones in Oostpoort hebben de herfstcollecties binnen. Volgens bedrijfsleider Selina van Vero Moda is de panterprint weer helemaal terug. “Ook zie je veel leer, zoals leren jurken.” De winterjassen die in de kledingrekken hangen, zijn veelal van wol. Verder zijn zwarte pantalons en oversized jassen en truien opvallende trends in de winkel.
‘Broertje’ en buurwinkel Jack & Jones (van dezelfde concerneigenaar als Vero Moda) verkoopt kleding voor mannen. Verschillende kledinglijnen bieden voor elk wat wils: een ‘industriële lijn’ met veel zwarte en grijze kleding, een wat nettere lijn met pakken en pullovers. Daarnaast zijn er een speelsere lijn met meer kleuren en opdrukken en de ‘vintage lijn’. De knit-truien zijn dit jaar helemaal in, volgens verkoper Marlon: “Jack & Jones gaat met de mode mee, maar de kleding blijft altijd gangbaar.”
Carla – damesmode (Middenweg 34)
Vrouwen uit heel het land komen naar Carla op de Middenweg vanwege de ruime collectie jurken voor zakelijke en officiële gelegenheden, zoals bruiloften en etentjes. Winkelmedewerker Rebecca vertelt: “Een aantal jaar geleden zijn we in NRC opgenomen bij de veertig mooiste modezaken van Nederland. Sindsdien hebben we aanloop uit het hele land.”
De herfstcollectie van Carla is volgens Rebecca vrij eclectisch. “Ik zie een beetje hippie-achtige kleding, motiefjes uit de jaren 50, 60 en 70, maar ook omslagdoeken en spijkerjurken.”
Populair is het Nederlandse merk Kyra & Ko dat in de winkel wordt verkocht. “Zij maken kleding die je heel goed zakelijk aan kunt, maar altijd met comfortabele stoffen. Je kunt ermee op de fiets zitten”, lacht Rebecca. “Dat is erg belangrijk voor Nederlandse vrouwen.”
Eye Wish (Waldenlaan 118)
Natuurlijk mag een hippe bril niet ontbreken bij de nieuwste outfit. Eye Wish krijgt twee keer per jaar nieuwe lijnen in de collectie. Bedrijfsleider Craig Janes ziet dat grote brillen voor dames nog steeds trendy zijn. “Maar ook de vlinderbril is in, en de grote, ronde bril is in opmars.” Voor heren zijn het de klassieke modellen uit de jaren 50 en 60.
Eén tot twee keer per maand komt er een stylist langs bij Eye Wish om advies te geven over het soort (zonne)bril dat het best bij de uitstraling van de klant past. Gekeken wordt naar de vorm van het gezicht, de wenkbrauwen, gelaatskleur en haarstijl. Kijk op de website van Eye Wish wanneer de stylist in Oostpoort is.
De Winter – herenmode (Linnaeusstraat 197)
De Winter herenmode bestaat sinds 1930. De huidige eigenaar, Marc de Winter, is de kleinzoon van de oprichter. “Mijn ouders hebben 45 jaar in de winkel gestaan. Vaste klanten hebben mij hier nog zien rondkruipen.” De Winter straalt betrouwbaarheid uit, zowel naar klanten toe als naar merken. “Veel mensen komen jaren en jaren terug. En met sommige merken doen we al dertig jaar zaken.”
De Winter verkoopt klassieke én casual herenmode van merken zoals Gardeur, Ledûb, Lacoste en Bugatti. De winkel heeft een hoekje grote maten en is verkoper van Schiesser ondergoed. Door de kleinschaligheid kan De Winter goede service bieden.
C&A (Waldenlaan 135)
Een ‘hot item’ in de collectie van de C&A in Oostpoort is de poncho. “Die kun je overal over aan trekken”, verklaart filiaalmanager Petra Broers. Ook de gewatteerde jas hangt dit najaar prominent in de winkel. “Die trend van vorig jaar heeft doorgezet”, volgens Broers. “Voor alle leeftijden is zo’n jasje trendy.”
Ook biedt C&A jeans aan. “Veel mannen dragen C&A-jeans”, zegt Broers. “Dat komt onder andere door de scherpe prijs-kwaliteitverhouding.” Het assortiment omvat veel jeansmodellen voor mannen en vrouwen: boyfriend, skinny jeans, straight leg, boot cut en flared leg. “Uitlopende pijpen zijn weer in de mode”, zegt Broers terwijl ze een broek voorhoudt.
Voor de allerkleinsten zijn er rompertjes en T-shirtjes van bio-katoen verkrijgbaar. Broers: “Ik ben er trots op dat C&A meegaat met duurzame mode.”
VanHaren (Waldenlaan 126)
Bij vanHaren is een schap prominent gevuld met dandy-modellen. “De herenschoen, maar dan voor dames is nu helemaal on trend”, verklaart filiaalmanager Daniël Vrenegoor terwijl we voor de uitgebreide collectie staan met glimmende modellen, met glitters, synthetisch, lakleer en suède-look.
Ook zijn bij vanHaren de sneakers van Adidas, Nike en Skechers volop verkrijgbaar, waarbij vanHaren uitblinkt in de prijzen. “We hebben de sneakers in alle prijscategorieën: van €19,90 tot €59,90.”
“Een ander groot succes zijn fashionable enkellaarsjes in seventies style, high profile of chelsea boots”, zegt Vrenegoor terwijl we naar de damesafdeling lopen. “Kortom, wij zijn klaar voor het nieuwe modeseizoen!”
H&M (Waldenlaan 10)
Achter de gevel van de H&M aan de Waldenlaan gaat een grote winkel schuil. Voor de nieuwe collectie heeft H&M zich laten inspireren door ‘romantische’ seventies pasvormen en bloemenprints. Ook vallen de nieuwe stretchy denimstoffen op voor spijkerblouses en spijkerbroeken. In sommige stoffen is 360 graden stretch aangebracht, zodat de jeans alle kanten op rekt. Voor kinderen is er in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds een nieuwe kledinglijn gelanceerd: T-shirts, pyjama’s, jurkjes en sweaters met de opdruk van tijger, panda, sneeuwluipaard en ijsbeer. Allemaal gemaakt van biologisch katoen. Van ieder verkocht kledingstuk gaat 10 procent naar de bescherming van bedreigde diersoorten.
Door Kirsten Dorrestijn