Het IJburgse Centrumeiland is op weg om een echt eiland te worden en begin 2018 gaan de eerste palen er de grond in. De watergang die het nieuwe land van Haveneiland moet scheiden, wordt verder uitgegraven. Het eerste deel werd afgelopen zomer opgeleverd, vanaf half december worden de graafwerkzaamheden voortgezet. De bedoeling is dat de watergang helemaal gereed is in november 2018.
Belangrijk onderdeel van het hele project is de aanleg van brug nummer 2030, die ter hoogte van de Peter Martensstraat het verkeer tussen beide eilanden zal verbinden. Om ruimte te maken voor de aanleg en het verkeer niet te hinderen is de laatste weken hard gewerkt aan het verleggen van de aansluiting met de Muiderlaan naar het werkterrein ernaast. Binnenkort rijdt het verkeer met een paar – voor IJburg ongebruikelijke – sierlijke bochten de wijk uit, om kort voor de Benno Premselabrug de Muiderlaan op te komen.
De watergang tussen Centrumeiland en Haveneiland zal uiteindelijk twee keer zo breed worden als het deel dat er nu ligt. Het water wordt bevaarbaar, maar loopt de komende jaren nog dood op de dam aan de westkant. De aanleg van de brug op die plek – in het verlengde van de Pampuslaan – laat namelijk nog een aantal jaren op zich wachten. “Pas als Centrumeiland en ook het nog aan te leggen Middeneiland voldoende bewoond zijn, loont het de moeite om ook hier een brug te maken. Ook tramlijn 26 zal dan worden doorgetrokken. Maar dat is nog toekomstmuziek”, aldus Hans Monen van het Ingenieursbureau van de gemeente Amsterdam.