Nico baalt als een stekker. Voor de derde keer in de afgelopen maanden heeft-ie een bon te pakken. Hij tufte met een ‘gemotoriseerd voertuig’ over de Nesciobrug en kreeg een boete. Dat vindt hij belachelijk. Dit is toch zeker de snelste route? Dat de brug niet geschikt zou zijn voor scooters, daar moet hij hard om lachen. Als de spreekwoordelijke boer met kiespijn dan.
Nico is de enige niet. Veel IJburgse scooteraars lappen de regels aan hun laars. Maar wijkteamchef IJburg Vagevuur kan er niks aan doen: “We staan daar heus niet achter een boom te controleren. Maar als we op de brug toevallig iemand op een scooter tegenkomen, dan gaat-ie op de bon. Het mag niet en daarmee uit. Hebben jullie niks anders te doen, hoor je dan roepen. Nonsens. Prioriteit heeft het in elk geval niet! Het oplossen van overvallen en inbraken in woningen; dat is veel belangrijker.”
Vijf bewoners van IJburg verzochten het stadsdeel onlangs de regels aan te passen en scooters en brommers voortaan wel toe te staan op de brug. Maar Dennis Straat, als wethouder belast met verkeer en vervoer, heeft besloten het verzoek van de bewoners niet te honoreren. Dit na overleg met de diverse betrokken gemeentelijke diensten, het stadsdeel Oost-Watergraafsmeer en een onderzoek naar de verkeersveiligheid.
Straat: “De Nesciobrug is de grootste fiets- en voetgangersbrug in Nederland en uitsluitend daarvoor ontworpen. Dat is goed terug te zien in zowel de breedte als de scherpe bocht. Bovendien is het Diemerpark ecologische zone en stiltegebied. Gemotoriseerde voertuigen zijn er niet toegestaan. Maar naast die milieutechnische argumenten, is met name de verkeersveiligheid doorslaggevend geweest.”
“De brug voldoet nu eenmaal niet aan de wettelijke eisen om een scheiding mogelijk te maken voor voetgangers enerzijds en fietsers/scooters/brommers anderzijds,” zegt de wethouder. “Door de minimale breedte komt de veiligheid van fietsers en voetgangers in het geding. Daarbij heeft de brug een steile helling en dat maakt hem ongeschikt voor snel verkeer. Een brommer kan praktisch geen snelheid matigen door die steile afdaling.”
Met de groei van IJburg wordt het volgens Straat bovendien alleen nog maar drukker op de brug. “Dan neemt het veiligheidsrisico ook toe. Daarbij heeft de Verkeerscommissie geconcludeerd dat de route via de Westelijke Merwedekanaaldijk en de Amsterdamse Brug meer dan toereikend is.”
Het is duidelijk: wie zonder boete wil brommen, moet ‘omrijden’. Maar is het eigenlijk wel om? De redactie besloot de beide routes eens te testen. We scooterden van Winkelcentrum IJburg naar het Vondelpark. Eén keer via de Nesciobrug en één keer via de Amsterdamse Brug. Vanaf het kruispunt bij het Flevoparkbad is de route gelijk. En wat blijkt? De tocht over de Amsterdamse Brug is 38 seconden sneller en 160 meter korter.
ik ga op mijn scootmobiel op de nesciobrug
heb spiegel ziet brommer aan komen
dat gaat goed.
er lopen mensen .niet veel,kijk vaak om.
brommers gaan niet hard
dus mensen het is geen snelweg
laat die brom mensen hun dag niet verpesten
toon.lelyveld@upcmail.nl vergeet niet die racefietsers brrrrr zeggen kst broest