De veranderende stad - van IJ tot Z

‘Historisch moment’: Brug over het IJ komt er, tussen Oost en Noord

De op 16 mei gepresenteerde voorjaarsnota maakt de brug over het IJ definitief. De planvorming en besluitvorming hierover was er al jaren, maar de financiering was nog niet helemaal rond. De nieuwe nota past de resterende 120 miljoen euro bij boven op de al gereserveerde 100 miljoen. Een gedenkwaardig moment omdat dit de eerste brug over het IJ wordt. Natuurlijk is er de Javabrug, maar die gaat over de IJ-haven. De Schellingwouderbrug gaat over het Buiten-IJ.

Eind juni stelt de gemeenteraad de nota vast. De klus is uiteraard pas écht geklaard als de Oostbrug – een fietsbrug tussen het Hamerkwartier in Noord en het Azartplein in Oost –wordt opgeleverd, ergens in 2032. Kan dat niet iets sneller, vraag ik me af. Elke dag moeten er zo’n 25.000 fietsers en voetgangers overheen, en de huidige ponten kunnen het nauwelijks aan. Bij dezen mijn oproep: versnel de bouw, maak spoedprocedures. Met de juiste prioriteit is 2030 haalbaar.

Op Java-eiland en KNSM gaat best iets veranderen. Het IJ en de Sumatrakade zijn nu nog een soort eindgrens. Java- en KNSM zijn over een tijdje niet langer een schiereiland maar een ‘midden-eiland’. Oost en Noord zijn altijd twee aparte stadsdelen gebleven, straks gaan de buurten husselen. Met de komst van het Oostveer is dat al een beetje aan het gebeuren. In de toekomst zullen Noord en Oost op sommige plekken één buurt vormen. De snelst bereikbare tennisclub is niet die aan de Valentijnkade maar tennisvereniging Elzenhagen. Het grootste stadsgroen voor veel havengebiedbewoners is dan niet meer het Flevopark maar ’t Vliegenbos. Op sommige basisscholen zullen kinderen uit Oost en Noord ongeveer fiftyfifty naast elkaar in de klas zitten. Cineship in de IJhaven kwam nooit van de grond, maar de buurt krijgt er op loopafstand wel het leukste arthousebioscoopje van de stad bij. FC Hyena is even dichtbij als Studio K. 

Kom maar door met die brug! 


Illustratie Sandro Assorgia