Nieuws

Oranjesluizen voor onbepaalde tijd gesloten

Door de hoge waterstand houdt Rijkswaterstaat sinds woensdagavond 19.00 uur de Oranjesluizen tussen het IJ en het Buiten-IJ dicht. De sluiting van het sluiscomplex is uniek en heeft grote gevolgen voor met name de binnenvaart, de oostelijke aanvoerroute naar de haven is afgesloten voor scheepvaart. Zeker 30 schippers wachtten gisteren op doorvaart. Gekeken wordt naar mogelijkheden om schepen tot 95 meter toch te laten passeren.

De enorme regenval van afgelopen periode veroorzaakte wateroverlast in Noord-Holland, waar alarmfase 1 geldt. Dit betekent dat de waterstand scherp in de gaten wordt gehouden.
Ondanks dat het waterpeil overal steeg, het Markermeer en IJsselmeer hebben de hoogste waterstand sinds 1998, bleef dat in de Amsterdamse wateren tot begin dit jaar gelijk. Inmiddels is het waterpeil hoger dan normaal. Volgens het waterschap Amstel, Gooi en Vecht is dit (nog) niet zorgwekkend. De sluizen in de waterwegen van en naar de stad, de Amstel, het Amsterdam-Rijnkanaal en het Noordzeekanaal, functioneren goed en het water kan worden afgevoerd. Wateroverlast in andere delen van het land komt door de hoge stand van de Rijn, voor Amsterdam heeft dat geen directe gevolgen.

Afgelopen november sloten de sluizen tussen het IJ en de Amsterdamse grachten. Ook dit komt zelden voor. Dat de waterstand met 25 centimeter opliep tot 15 centimeter onder NAP (Normaal Amsterdams Peil) kwam door extreme regenval en een storing bij het Spuicomplex in IJmuiden, waardoor zeewater richting Amsterdam stroomde. Het dichthouden van veertien sluizen en waterkeringen hield de meeste Amsterdamse straten droog, al kwam het water in sommige wijken aan het IJ (die niet zijn beschermd door sluisdeuren) tot aan het slaapkamerraam. Nadat regenwater dat normaal door het IJ richting IJmuiden stroomt bij eb met spuikokers weer in de Noordzee kon worden geloosd, daalde het waterpeil in de stad. Bedoeling is dat het gemaal bij Zeeburg en het spuicomplex bij IJmuiden ook deze keer de waterstand laten zakken.

Schepen aan de westzijde van de Oranjesluizen met maximaal 110 meter lengte en 11,45 meter breedte kunnen omvaren via het Amsterdam-Rijnkanaal en de Nederrijn, of over de Waal en de IJssel. Door het hoge waterpeil is de doorvaarhoogte bij de spoorbrug in Deventer beperkt. Voor schepen korter dan 85 meter is er ook de vaarroute Zaandam-Den Helder-Kornwerderzand. Op dit traject is de doorvaarhoogte bij de Coenbrug bij Koog aan de Zaan beperkt.