“Ware schoonheid zit van binnen.” Het is een cliché maar vaak wel waar. Niet alleen van toepassing op mensen maar soms ook op auto’s. De Ford Tourneo Courier 1.0 Ecoboost Titanium is daar een mooi voorbeeld van.
Als je aan komt lopen en de auto zo ziet staan, krijg je het niet direct heel erg warm of de onbedwingbare lust om er meteen voor de lol een stuk mee te gaan rijden. Hij ziet er ondanks de lichtmetalen velgen en frisse kleur gewoon uit als een opgeleukte bestelwagen, en dat is het natuurlijk ook. Maar uiterlijke schijn is niet alles. Zodra je instapt dan zie je vooral een bekend en vertrouwd interieur dat grotendeels is overgenomen uit de Fiësta op wiens onderstel hij ook gebouwd is. Dankzij het vertrouwde en best wel luxe Fiësta interieur vergeet je gelijk het hoekige bestelauto exterieur en waan je je in een ‘normale’ zeer ruime gezinsauto.
De met een drie cilinder 1.0 liter Ecoboost benzinemotor uitgeruste Tourneo Courier is vooralsnog alleen verkrijgbaar in de zeer complete Titanium uitvoering. Onze testuitvoering is daar bovenop nog extra uitgerust met het Advanced Technology Navigation Pack dat bestaat uit een geïntegreerd navigatiesysteem met 5 inch kleurenscherm, bluetooth en audio systeem, achteruitrijcamera, elektrische voorruitverwarming, verwarmde voorstoelen en parkeersensoren achter.
Voor een auto uit het B-segment is de ruimtebeleving binnenin enorm. Dat is vooral te danken aan de enorme hoofdruimte die zowel voor- als achterpassagiers hebben. Verder zit de auto vol met handige vakken, een extra lade onder de passagiersstoel. Kortom, perfect om met het gezin op stap te gaan. De schuifdeuren aan beide zijden maken het achterin instappen heel erg eenvoudig, vooral in krappe parkeervakken.
De standaard bagageruimte bedraagt van de bodem tot aan het dak maar liefst 1.029 liter en groeit bij neergeklapte achterbank naar een indrukwekkende 2.410 liter. Door de week dus een bestelwagen en in het weekend een ruime gezinsauto!
De moderne motortechniek staat voor niets, en Ford weet uit de drie cilinder 1.000cc motor dankzij een turbootje maar liefst 100pk te persen waarmee de auto probleemloos in het dagelijks verkeer meekomt waarbij het in de auto opmerkelijk stil blijft, en dit alles bij een allervriendelijkst gemiddeld verbruik van 17 kilometer op 1 liter benzine, niet onprettig wanneer je aan de tank staat.
Ondanks het hoge en hoekige model is het de ingenieurs van Ford gelukt om van de Tourneo Courier een eenvoudig en goed rijdende auto te maken met een veilig licht onderstuurd karakter in de bochten. Omdat de voorwielen vrijwel op de hoeken staan en de achterkant recht naar beneden afloopt, weet je bij manoeuvres in de stad precies waar de auto begint en stopt, en danksij de parkeercamera is inparkeren een fluitje van een cent.
Conclusie: wie zich in zijn keuze voor een auto niet laat leiden door emoties maar puur zakelijk en praktisch kijkt, heeft aan de Ford Tourneo Courier een ruime multifunctionele en comfortabele gezinsauto met moderne zuinige techniek en goede rij eigenschappen.
De Ford Tourneo Courier is er al vanaf €20.995. De geteste uitvoering kost €22.690.
Tekst en foto’s: Eric Veenhuyzen / EV Fotografie
Info: www.ford.nl
Meer over auto’s in de Brug.