“Het lijkt misschien te mooi om waar te zijn, of zelfs een beetje eng, maar de Bitsing-methode is de eerste ter wereld waarmee een bedrijf gegarandeerd zijn doelstellingen bereikt.” Daar willen we meer van weten. Tijd voor een gesprek met de IJburgse ondernemer Frans de Groot, de grondlegger van deze theorie.
Na de heao werkte Frans bij diverse marketing- en communicatie-adviesbureaus voordat hij zijn eigen communicatiebureau stichtte. Hij verwierf een grote klant, een autofabrikant. “Ik schreef een plan zoals ik dat geleerd had en hanteerde de vakdisciplines als gebruikelijk. Mijn plan werd uitgevoerd en de autofabrikant werd in één klap drie keer zo groot. Letterlijk een groei van 300%.” De Groot wordt er opnieuw enthousiast van. Blijkbaar had hij iets uitzonderlijks gedaan. Maar wat?
Dat hij een wetenschappelijke methode had bedacht om commerciële en financiële doelstellingen te behalen had De Groot toen nog niet in de gaten. Wel besloot hij zijn plan van aanpak ook bij andere opdrachtgevers toe te passen. Toen bleek dat bedrijven als Terre des Hommes, de winkels op Schiphol, Toys XL en Ziggo ook een explosieve groei lieten zien, begon hij het te begrijpen. “Ik ontdekte het geheim achter succes en noemde het Bitsing.”
Maar hoe werkt het nou precies? De Groot ontdekte dat hij iedere keer min of meer onbewust zes cruciale stappen had gezet. Lachend: “Ik zal proberen het zo kort en boeiend mogelijk uit te leggen. Als je onder aan een trap staat en je wilt naar boven, dan kan dat niet in één keer, toch? Het gaat stap voor stap.”
Het woord BITSER verwijst naar de zes stappen: Bekendheid, Imago, Traffic, Sale, Extra-Sales en Re-sell. De treden zijn voor elke doelgroep gelijk, ongeacht branche, product of dienst. Wil je dat jouw doelgroep bij jou komt kopen, dan moet je die zes treden afwerken. Niet één of een paar, maar alle zes. Alleen dan zal het je lukken. En echt, als je de structuur eenmaal onder de knie hebt en je die stappen consequent volgt, bereik je vanzelf de bovenste trede. En bereik jij je doelen. Altijd.”
Volgens Frans zetten veel bedrijven vaak maar één stap, waardoor een campagne, product of idee de mist in gaat. “Organisaties sturen een reclamefolder of een mailing rond, maar stoppen daarna. Daardoor bereiken ze nooit de bovenste traptrede. Ik help een bedrijf langs de zes treden, waardoor het zijn verkoop- en omzetdoelen wél bereikt. Toen ik dat eenmaal begreep en kon berekenen, lukte het me iedereen naar boven te brengen. Sterker nog, ik kon zelfs voorspellen dat het doel altijd gehaald wordt. Gegarandeerd! Dát is Bitsing in een notendop.”
De Groot doceert zijn methode aan diverse hogescholen en internationale universiteiten en geeft masterclasses in Bitsing. “Deelnemers zijn na de masterclass weer in staat hun financiële en commerciële doelen te bereiken,” zegt De Groot. “En de concurrentie heeft het nakijken!”
Praktijkseminars voor bedrijven
Frans de Groot schreef de bestseller Bitsing, garanties voor groei. Zijn bedrijf BiTS is gevestigd aan de Krijn Taconiskade 370, IJburg. Binnenkort zijn er diverse tweedaagse Bitsing masterclasses, speciaal voor kleinere bedrijven: Onder meer op 18 november en 9 december. Kijk op www.bitsing.nl voor informatie en aanmelden.
Door Cilla Zwarts-Voogd