Als 14/15-jarige houd je je meestal nog niet echt bezig met wat je wilt worden. Op de enkeling na die van jongs af aan een droom najaagt, is de wereld van de meeste jongeren nog redelijk klein. Toch is dit wel de leeftijd waarop zij moeten beslissen welke kant ze op gaan. De keuze is reuze, de mogelijkheden schier eindeloos, maar hoe beslis je welke kant je op moet gaan? Zeker nu de studiefinanciering op basis van een lening is, is het essentieel om hier bewust mee om te gaan.
advertorial
Op het Metis Montessori Lyceum (gelegen aan het Oosterpark) zitten leerlingen met dezelfde vragen. Om hen te begeleiden in deze keuzes heeft de school een bijzondere invalshoek gekozen. In plaats van het keuzeproces uitsluitend in handen van de decaan en mentoren te leggen en/of leerlingen naar masterclasses ver weg te sturen om hun talenten en interesses te ontdekken, wordt de wereld van buiten eind oktober de school in gehaald.
Bekende en minder bekende beroepen worden door enthousiaste beroepsbeoefenaars aan de leerlingen gepresenteerd. Zo zal een huisarts vertellen waarom hij ‘het mooiste beroep van de wereld heeft’, zal een grafisch ontwerper uitleggen dat je zijn vak ‘de hele dag overal om je heen tegenkomt’, toont een aardwetenschapper de veelzijdigheid van zijn vak en laat een projectontwikkelaar van een landelijke woningcorporatie zien welke zaken meespelen als er beslist moet worden over sloop, herbouw of renovatie.
Dit is dan nog maar een zeer kleine greep uit het totale aanbod… Voor elk profiel, voor elke leerling zit er iets interessants tussen. Om het maximale uit deze masterclasses te halen, verdiepen leerlingen zich vooraf in de beroepen en bereiden ze vragen voor.
In diezelfde week gaan leerlingen op pad om te ervaren wat een bepaald beroep in de dagelijkse praktijk inhoudt. Ze lopen twee dagen stage en nemen bovendien een middag een kijkje achter de schermen bij een bedrijf of instelling. Dit kan een landelijk dagblad zijn, maar ook een universitair medisch centrum.
In één klap wordt de wereld van de leerlingen in een dergelijke week enorm vergroot. Het is het tweede jaar dat de loopbaanoriëntatie op deze manier wordt vormgegeven, tot grote tevredenheid van leerlingen en docenten. De organisatie is een behoorlijke kluif, maar als je ziet wat het met de leerlingen doet, dan is het de investering meer dan waard. In plaats van jongeren in een hokje te duwen, openen we hun ogen voor de wereld om hen heen en kunnen ze vervolgens een weloverwogen keuze maken. Voor Metis is de Inspiratieweek niet meer weg te denken uit het programma!