Met de Oostelijke Ontsluiting IJburg (OOIJ) heeft Amsterdam er aan de oostzijde een nieuwe toegangsweg bij. Het is de langverwachte verbinding tussen IJburg en de A1. De weg is nog niet af: een rechtstreekse verbinding tussen de A1 en de A9 volgt later.
Vooral de enorme Uyllanderbrug, een ontwerp van architect Wim Quist, springt in het oog. Quist creëerde een 150 meter lange en 30 meter brede brug, met een stalen boog met een hoogte van 24 meter en een doorvaarthoogte van 9 meter.
De Uyllanderbrug heeft twee keer twee rijstroken voor gemotoriseerd verkeer en een vrij liggend fietspad. Hij sluit aan op de A1 bij Diemen, en er is een afrit van de A9 naar de brug toe.
Nadeel
Cruijff zei het al: ieder voordeel heb z’n nadeel. Dat blijkt in de praktijk vaak waar te zijn. De bereikbaarheid van IJburg is dankzij de OOIJ aanzienlijk verbeterd, maar de openstelling betekent óók dat de Overdiemerweg (alias Nuonweg) werd afgesloten. Zo is dat nu eenmaal in 2010 afgesproken.
Wel zijn er inmiddels onderzoeken gedaan en gesprekken gevoerd met alle betrokken partijen om te kijken naar de voorwaarden die hernieuwde openstelling van de Overdiemerweg mogelijk maken. De resultaten worden over enkele weken door wethouder Eric van der Burg aan de Amsterdamse gemeenteraad gepresenteerd. Zodra hierover meer bekend is lees je erover op www.debrugkrant.nl.