De tv-commercial waarin drie stevige volwassen kerels met een brede lach op hun gezicht zich verheugen op een lekker avondje stappen, totdat moeder de vrouw de auto vordert en ermee weg rijdt, doet vermoeden dat de Space Star een zee aan ruimte en comfort biedt. Is dat werkelijk zo of is het slechts een voor de reclame gecreëerde illusie? Om deze vraag maar meteen te beantwoorden: ja en nee.
Voor een auto in het A-segment is de Space Star inderdaad opmerkelijk ruim, maar met drie uit de kluiten gewassen volwassen kerels aan boord zitten alleen de chauffeur en voorpassagier comfortabel, terwijl de achterpassagier in zijn eentje weliswaar ruim in het midden op de achterbank zit, maar dan wel met zijn knieën shocking klem zit tegen de voorstoelen.
Dit gezegd hebbende, is het wel zo dat de Space Star qua ruimte aardig meekomt met de kleinere modellen uit het B-segment en bij gezinnen met één of twee kleine kinderen dus qua ruimte zeker wél goed scoort. De kofferbak is met een inhoud van 235 liter voor de A-klasse niet verkeerd en dankzij de 60/40 neerklapbare achterbank eenvoudig te vergroten voor grote boodschappen en/of andere zaken.
Als je om de auto heen loopt, valt direct de grote achterspoiler op. Die neemt weliswaar een hoop licht weg in het interieur, maar in de regen houdt hij de achterruit wel lekker schoon en het oogt ook lekker sportief. Verder valt het ontwerp op door zijn ingetogenheid waardoor de Space Star weliswaar geen onopvallende verschijning in het verkeer is maar waarmee je wel overal prima voor de dag kan komen. In plaats van twee grote deuren zoals diverse concurrenten in dit segment, heeft de Space Star vier normale deuren. Gelukkig maar, want voor de doelgroep van jonge gezinnen met kleine kinderen waarvoor de Space Star is bedoeld, zijn vier deuren handiger dan twee deuren.
Onze testauto is voorzien van een driecilinder 1.200 CC motor met CVT automaat die 59 kW oftewel 80 pk levert, ruim voldoende om de Space Star in 12,8 seconden naar de 100 km/u te sleuren met een oninteressante topsnelheid van 173 km/u, want zeg nou zelf, wie wil er nou 173 km/u met een Space Star rijden. Veel interessanter zijn de gemiddeld 20 kilometer die je in de praktijk met een rustige rijstijl uit één liter benzine kan halen waardoor je met een tankinhoud van 35 liter toch pas na ongeveer 700 kilometer een bezoekje aan een tankstation hoeft te brengen. De moderne CVT automaat doet zijn werk voorbeeldig en soepel met goede schakelmomenten die je niet voelt, bravo!
De Space Star laat zich lekker strak sturen, wat in de stad heel prettig is, waarbij de motor zich bij lage toeren en het optrekken in het eerste en tweede verzet wel nadrukkelijk laat horen met het kenmerkende 3-cilinder roffeltje. Maar eenmaal op snelheid, en vooral op de snelweg, valt juist op hoe stil de motor dan is en zijn het vooral de afrolgeluiden van de banden die tot het interieur doordringen.
Het interieur ziet er ondanks het gebruik van veel plastic goed verzorgd uit en zit ergonomisch goed in elkaar, alle bedieningsorganen zitten op logische plakken waardoor ze intuïtief te vinden zijn.
Naast de betrouwbare Mitsubsihi techniek is een ander sterk punt van de Space Star zijn prijs. De Space Star 1.2 CVT Instyle heeft een vanaf prijs van €15.590,00 en is dan al behoorlijk uitgerust met zaken als onder andere centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, automatische airco, elektrische ramen voor en achter, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, in delen neerklapbare achterbank, lichtmetalen velgen en getint glas, regensensor, navigatie en audiosysteem met bluetoothsysteem, in hoogte verstelbaar stuur, lederen stuur en pook en die heerlijke CVT automaat. De rijke uitrusting in combinatie met zijn concurrerende prijs maken de Mitsubishi Space Star een aantrekkelijke keuze in de moeilijke A-klasse waar de concurrentie zwaar is.