Ergens in de 90er jaren schreef Honda bij een advertentie over de toenmalige nieuwe Civic “Onze kleine is groot geworden”. Voor de nieuwe Civic Tourer hadden ze deze tekst zo weer uit de kast kunnen halen, want de nieuwe Civic Tourer is het C-segment waartoe hij behoort bijna ontgroeid. Dit blijkt ondermeer uit het feit dat de laadruimte van de Civic Tourer met neergeklapte achterbank maar liefst 624 liter groot is, en dat is 14 liter meer dan de Skoda Octavia Combi die in deze klasse voorheen de maatstaf was.
Als je om de auto heen loopt, wordt direct duidelijk dat we hier met een volwassen familieauto te maken hebben. Dankzij de redelijk rechte maar toch elegante achterkant is de bagageruimte ook heel erg functioneel. De uitstraling is sportief en luxe zonder opvallend te zijn. Een sportieve verschijning in driedelig grijs om zo maar te zeggen. De in het interieur gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit en dragen bij aan de totale luxe uitstraling van de Civic Tourer en laten tijdens het rijden geen kraakjes en/of piepjes horen.
Het eerste dat opvalt in de cockpit van de Civic Tourer is de uitgekiende ergonomie van het dashboard, je vindt vrijwel intuïtief alle knopjes en bedieningsorganen aan en op het stuur en de middenconsole zonder dat je daarvoor eerst het boekje uit je hoofd moet hebben geleerd. Geen grote groepen knoppen en schakelaars bij elkaar, maar logisch bij elkaar horende groepjes die er voor het oog zeer rustig en geordend uitzien. Verder is het dashboard van links naar rechts, inclusief de middenconsole, in een lichte boog om de bestuurder heen gevormd waardoor je vanuit de rijderspositie zonder enige moeite overal bij kan en het geheel prettig te overzien is.
Achter het stuur zittend zie je door het bovenste deel van het stuur een grote centrale toerenteller geflankeerd door links de olietemperatuurmeter en rechts de brandstofmeter inclusief diverse controlelampjes, allemaal heel logisch en duidelijk. De digitale snelheidsmeter zie je in een apart scherm boven de rand van het stuur direct onder het raam. De plaatsing van de snelheidsmeter en de afmetingen van de weergave zijn zo gekozen dat je ook ziet hoe hard je rijdt als je gewoon naar de weg voor je uit kijkt, je hoeft je blik dus niet van de weg te nemen om te zien hoe hard je rijdt, een extra stukje passieve veiligheid!
De stevige sportieve stoelen zijn comfortabel en geven veel steun tijdens het bochtenwerk en zijn duidelijk ontworpen voor het langere snelwegwerk. Met de achterbank is iets bijzonders aan de hand, je kan hem namelijk niet alleen in twee delen neerklappen, maar ook opklappen! Omdat de brandstoftank in de Civic Tourer niet, zoals gebruikelijk, onder de achterbank maar onder de voorstoelen is geplaatst, kun je onder de opklapbare zittingen ook spullen kwijt. Sterker nog, als je de zittingen van de achterbank omhoog klapt, dan heb je de hele breedte van de auto en de hoogte van de vloer tot het plafond tot je beschikking om grotere spullen te vervoeren zoals bijvoorbeeld een fiets (zonder voorwiel) of planten, werkelijk heel erg innovatief en praktisch.
Onze testauto is de Civic Tourer 1.6i-DTEC diesel in de Lifestyle uitvoering met als extra’s een prettig werkend navigatiesysteem, Xenon verlichting en metallic lak en staat voor €32.790 in de prijslijst, maar dan heb je weinig meer te wensen. De basis Lifestyle uitvoering zonder de bovenstaande extra’s kost €30.390,00 en is zeer beslist niet kaal te noemen. Zo beschikt hij standaard bijvoorbeeld al over climat control, elektrisch inklapbare spiegels, follow me home verlichting, parkeersensoren en een heel handige achteruitrijcamera die achteruit inparkeren wel heel erg simpel en veilig maakt.
De 1.6 dieselmotor levert 88kW/120pk met een maximaal koppel van 300Nm dat al bij 2.000 toeren vrij komt. Deze specificaties vertalen zich in een zuinige, stille en soepele motor. Bij een normale rijstijl resulteert dit in de praktijk tot een gemiddeld verbruik van 1 op 20 dat met enige oplettendheid makkelijk kan oplopen tot 1 op 25, echt heel keurige cijfers voor een auto van dit formaat. In de stad helpt het Stop & Start systeem het verbruik en schadelijke uitstoot te beperken.
Het is duidelijk dat de Civic Tourer in deze uitvoering een echte snelwegridder is waarbij de berijder middels het ADS (Adaptief Demping Systeem) afhankelijk van de bhoefte uit drie verschillende schokdemper instellingen kan kiezen: Comfort voor op de snelweg, Dynamisch voor bij een sportieve rit in de bergen of over binnenwegen, of Normaal voor een gemiddelde mix van rijstijlen.
De Civic Tourer is een prettig en eenvoudig te rijden auto en beschikt over alle moderne actieve en passieve veiligheidssystemen en -technieken die bij een auto in deze klasse verwacht mogen worden. Ook wat betrouwbaarheid en degelijkheid betreft scoort de Civic Tourer hoog, gewoon betrouwbare en degelijke techniek in een modieuze en moderne jas berekend op jarenlang rijplezier!
Door Eric Veenhuyzen