Zo omschrijft Renault de Captur die bedoeld is om automobilisten van alle leeftijden te bereiken en te behagen, een soort allemansvriendje dus eigenlijk. Ik moet zeggen dat ze daar naar mijn mening aardig in zijn geslaagd. De auto ziet er van buiten stoer en eigenzinnig uit en door de hoge instap is in- en uitstappen voor ouderen geen probleem, terwijl de hoge instap tegelijkertijd voor jonge ouders of grootouders ook heel makkelijk is om (klein)kinderen in het kinderzitje op de achterbank te zetten.
Afhankelijk van de gekozen kleur of kleurencombinatie is de uitstraling van de Captur rustig, ingetogen zakelijk en gedistingeerd tot schreeuwend hip en opvallend. Afhankelijk van de aankleding is het dus een auto met twee gezichten.
In de doorlopende zoektocht naar nieuwe producten is een geheel nieuwe klasse auto’s ontstaan waar in ook de Captur thuis hoort, de urban crossover. Een compacte en wendbare stadsauto met de looks van een SUV die het rijden in de stad meer beleving moet geven. Directe concurrenten in deze klasse zijn onder meer de Opel Mokka, de Peugeot 2008, de Hyundai iX20 en de Nissan Juke.
Voor deze test kreeg ik een Captur in de Energy dCi 90 Stop en Start Dynamique uitvoering mee in de chique two-tone kleur Gris Casiopée/Noir. In deze uitvoering kan de serieuze zakelijke rijder zonder problemen bij iedere klant of afspraak komen voorrijden zonder schreeuwerig of poenerig over te komen.
Wat direct na het instappen opvalt, is dat de auto van binnen veel ruimer is dan de buitenkant doet vermoeden. Voorin is hij op ellebooghoogte 138cm breed met 90,5cm hoogte vanaf de stoelzitting tot het dak, ruim voldoende voor volwassenen van 1,95 meter. Achterin is de Captur op ellebooghoogte 137cm breed met 80,6cm hoogte vanaf de stoelzitting tot het dak, wat ruim voldoende is voor twee volwassenen of drie kinderen. De zitting van de achterbank kan daarbij ook nog 16cm verschoven worden om naar keuze meer beenruimte of bagageruimte te creëren.
De bagageruimte is afhankelijk van de stand van de achterbank 377 of 455 liter waarbij op bumperhoogte heel slim een los vloerpaneel geplaatst kan worden, makkelijk om de boodschappen zo de achterbak in te schuiven. Dit losse vloerpaneel past ook plat helemaal op de bodem en is omkeerbaar met aan één kant een makkelijk te reinigen rubberen bekleding, handig voor natte spullen of een hond. Met de achterbank plat groeit de bagageruimte naar een indrukwekkende 1.235 liter, voldoende om een wasmachine te vervoeren. Ook heel handig is het afsluitbare opbergvak bovenop het dashboard en de “dashboardlade” waarin je veel meer spullen kwijt kan dan in een conventioneel dashboardkastje en waar je vanaf de bestuurdersplaats ook veel makkelijker bij en in kan. In plaats van dichte vakken in de rug van de voorstoelen heeft de Captur hele hippe open ‘vliegtuignetjes’ voor de achterpassagiers om een tijdschrift of zo in te parkeren.
Omdat Renault duurzaamheid heel belangrijk vindt, zijn de kunststofdelen en textielbekleding van de Captur vervaardigd uit gerecycled materiaal dat zelf ook weer recyclebaar is. Verder voldoet de motor uiteraard aan de strengste emissie eisen en is de soepele 90pk sterke dieselmotor uitermate zuinig. In deze uitvoering nodigt de Captur uit tot rustig rijden en in de ECO-stand kost het geen moeite om tot een gemiddeld verbruik van 1 op 20 uit te komen. Doe je wel je best, dan is ook een verbruik van 1 op 25 moeiteloos te realiseren. Hierbij wordt je dan geholpen door een lichtbalk onder de goed afleesbare digitale snelheidsmeter die je in verwijtend rood aanspoort om door te schakelen om je via geel uiteindelijk met een rustgevend helder groen te belonen als je optimaal zuinig rijdt. De Captur komt moeiteloos mee in het verkeer en is vooral op de buitenweg buitengewoon comfortabel en zuinig. Dankzij de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is parkeren een fluitje van een cent en het Stop & Start systeem helpt om het verbruik en de schadelijke uitstoot in de stad laag te houden.
De geteste uitvoering staat voor €24.963,70 in de prijslijst en heeft als extra’s elektronische airco, een 7” touch screen met boordcomputer, geluidssysteem, navigatie voor heel Europa, 17” lichtmetalen wielen, regen- en lichtsensor, afritsbare stoelbekleding, een heel erg handige achteruitrijcamera, elektrisch verwarmde voorstoelen en een sportieve striping op dak en achterzijde.
Uiteraard is elke Renault Captur standaard voorzien van de nodige elektronische passieve veiligheidssystemen zoals ABS (Anti Blokkeer Systeem), ESC (Elektronische Stabiliteits Controle) met tractie- en onderstuurcontrole, hill-start assist en adaptieve voor en zij-airbags voor bestuurder en passagier.
De simpelste Captur Authentique met zuinige 898cc driecilinder benzine motor krijgt u al voor €16.390,00. Voor de luxere Expression uitvoering met onder andere handbediende airco, 16” lichtmetalen wielen, handsfree keycard, audio installatie en handsfree bluetooth telefoonbediening moet u €2.000,00 meer neerleggen.
De Captur Expression met 120 pk sterke 1.200cc viercilinder benzinemotor kost €21.590,00 en biedt in mijn ogen het meeste waar voor zijn geld voor gemiddeld stad en buitenweg gebruik.
Tekst en foto’s: Eric Veenhuyzen