Het oude Volkskrantgebouw wordt een hotel. De broedplaats die er sinds 2007 zit blijft in afgeslankte vorm bestaan.
Na zes jaar krijgt het Volkskrantgebouw aan de Wibautstraat een vaste bestemming. Vanaf 2014 zal de kantoorkolos dienstdoen als multifunctioneel hotel, waar Amsterdammers, broedplaatsgebruikers en toeristen samenkomen. De verbouwing begint al op 1 juli. Als alles volgens plan verloopt kunnen de eerste gasten in april 2014 inchecken.
Op de eerste zes verdiepingen komen 168 hotelkamers, in het midden en lage segment. Dit past bij de clientèle die het hotel wil trekken: mensen uit de creatieve sector van over de hele wereld. Het idee: niet te duur maar wel hip.
Het hotel richt zich op jonge reizigers die zich niet alleen onder andere toeristen willen begeven, vertelt toekomstig directeur Willem Bleuland van Oordt. “Het wordt een hotel voor mensen die graag andere mensen ontmoeten. We hopen dat de Amsterdammers na de verbouwing dan ook terugkomen naar Canvas.”
De meeste creatieve bedrijfjes en kunstenaars die in het Volkskrantgebouw huisden kunnen blijven. Inmiddels zijn hun werkruimten verplaatst naar de achterkant van het gebouw. De intentie is dat zij in ieder geval de komende tien jaar kunnen blijven. Het beheer blijft vallen onder Urban Resort, de organisatie die het pand al sinds het vertrek van de Volkskrant verhuurt aan creatieve ondernemers met een beperkt budget.
Bas van de Geyn van Urban Resort is blij dat de broedplaats behouden blijft. “Het had natuurlijk vanaf het begin een tijdelijk karakter, maar na drie jaar zagen we hoeveel er van de grond gekomen was. We vonden dat al die bedrijfjes en starters een langer leven gegund moest worden in het Volkskrantgebouw.”
Club Canvas blijft ook. Voor de duur van de verbouwing verhuist de club naar de kelder, maar zodra de zevende verdieping gereed is, zal de succesvolle uitgaansgelegenheid terugverhuizen naar zijn vertrouwde stek boven in het gebouw.
Het is de bedoeling dat de oefenruimten voor muzikanten in het broedplaatsgedeelte van het gebouw de brug vormen tussen de hotelbezoekers en de mensen uit de creatieve sector in het werkgedeelte.
Het concept is geïnspireerd op het Michel Bergerhotel in Berlijn. Investeerder Jop Heijman logeerde daar vaak en zocht in Amsterdam naar een locatie waarop hij iets dergelijks kon opzetten. In 2011 kocht zijn bedrijf The Magnificent 8 het Volkskrantgebouw van woningbouwvereniging Stadgenoot.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat het Volkskrantgebouw tegen de vlakte zou gaan. Want niet alleen het gebouw zelf, maar ook het interieur was verouderd. Zo konden de ramen niet open en werkte het luchtverversingssysteem niet meer. Er moest nieuwbouw komen. De crisis liet echter geen spaan heel van alle ambitieuze plannen. Pech voor de projectontwikkelaars, maar een geluk voor de Wibautstraat die nu, na zes jaar pionieren met creatieve bedrijven, wordt gezien als een van de belangrijkste creatieve hotspots van de stad.