Nieuws

4.000 nieuwe borden: Maximale snelheid in meeste straten van Oost nu 30 kilometer per uur

Vanaf vandaag, vrijdag 8 december, is op de meeste wegen in Oost (en overige stadsdelen) de maximumsnelheid 30 kilometer per uur. Behalve auto’s, vrachtverkeer en scooters worden ook fatbikes en andere elektrische fietsen gecontroleerd op de nieuwe maximumsnelheid. De maatregel geldt niet voor nood- en hulpdiensten. Op tram- en busbanen blijft de maximumsnelheid 50 kilometer per uur. 

Sinds 1997 is het aantal gebieden waar maximaal 30 kilometer per uur mag worden gereden fors uitgebreid in Nederland. Doel is ernstige verkeersongevallen geluidsoverlast tegen te gaan. Straten waarop nog maximaal 50 kilometer per uur gereden mag worden zijn herkenbaar aan afwijkende belijning en nieuwe verkeersborden. De meeste liggen in nieuwe woonwijken en hebben fietsstroken of aparte fietspaden.

Voordelen van 30 kilometerwegen zijn een lager verschil in snelheid tussen snel en langzaam rijdend verkeer en een kortere remweg. Ook is het milieuvriendelijker en ontmoedigt het bestuurders sluiproutes door dit soort straten te namen. Nadelen zijn dat met name straten die oorspronkelijk niet zijn aangelegd als 30 kilometerwegen onvoldoende capaciteit hebben om voorheen van elkaar gescheiden verkeer tegelijktijdig te verwerken. Een voorbeeld hiervan is de huidige situatie op een gedeelte van de Plantage Middenlaan, die vorig jaar in een fietsstraat veranderde. Hoewel de verkeersveiligheid volgens de cijfers is verbeterd, hebben met name fietsers hun bedenkingen. Tot voor kort reden zij op van autoverkeer gescheiden fietspaden. Door de laan te veranderen in een fietsstraat (waar de maximumsnelheid altijd 30 is), delen zij de rijbaan weer met auto’s. De oude fietspaden zijn nu in gebruik als trottoir.

De gemeente heeft meer dan 4.000 nieuwe borden geplaatst. De stickers met de tekst ‘vanaf 8 december 30km/u’ zijn vannacht allemaal verwijderd.