Ingezonden mededeling

3 tips voor omgaan met je nieuwe hulp in de huishouding

Je hebt dus besloten om een huishoudelijke hulp Amsterdam te krijgen. Wat nu? Als je voor de eerste keer een helper in dienst hebt, kun je je nerveus voelen en niet zeker weten wat je moet doen als ze voor het eerst in je huis komt. De volgende tips helpen hier gelukkig bij!

Oriëntatie
Nadat je een nieuwe helper voor huishoudelijke ondersteuning hebt ingehuurd, is het belangrijk om haar te laten wennen aan haar nieuwe baan. Laat je nieuwe helper zich in je huis vestigen, zodat ze wat vrije tijd heeft om haar onderdak en bezittingen te regelen. Laat haar het huis zien en laat haar een basiskennis hebben van waar de dingen in je huis zijn. Ook is het goed om haar voor te stellen aan de andere gezinsleden als die thuis zijn. Als ze eenmaal vertrouwd is geraakt met je woning, breng haar dan naar de aangrenzende gebieden en naar plaatsen zoals supermarkten of winkels waar ze in de toekomst boodschappen zal doen. Hoewel het in het begin misschien wat onwennig is, kun je je helper de tijd geven om zich in haar nieuwe werk- en leefomgeving te nestelen voordat ze daadwerkelijk begint met de huishoudelijke ondersteuning. 

Communicatie
Communicatie tussen jou en je huishoudelijke hulp is van groot belang, vooral tijdens de beginfase van haar dienstverband. Stel duidelijke basisregels in waaraan je helper zich moet houden wanneer ze onder je huishouden werkt. Communiceer je verwachtingen met haar (dit moet ook worden gedaan wanneer je je toekomstige helper interviewt) voordat je haar aan haar werk laat beginnen. Vraag ook naar haar verwachtingen om een ​​gemeenschappelijke overeenkomst tussen jullie twee tot stand te brengen. Wanneer je vrij bent, praat dan met je meid en probeer haar zover te krijgen dat ze je opent en meer over zichzelf deelt, zoals haar hobby’s of familie. Meer interactie kan je huishoudelijke helper helpen om zich meer op je gemak te voelen bij het werken in je huis en je werkgever-werknemerrelatie te verbeteren.

Schema
Stel een regelmatig schema op voor je huishoudelijke hulp om naar te verwijzen voor huishoudelijke taken en taken. Voordat ze aan haar werk begint, ga je met je helper zitten en bespreek je je voorgestelde schema. Het hebben van een gedetailleerde reikwijdte voor haar taken, zoals de gespecificeerde voedertijd voor je huisdier, kan ervoor zorgen dat je helper de taken uitvoert volgens je verwachtingen en specificaties. Zorg er ook voor dat je de juiste rusttijden en vrije dagen opneemt: geef je hulp voldoende tijd om te rusten, zodat ze haar taken de volgende dagen beter kan uitvoeren! Controleer of je helper tevreden is met haar schema voordat je het definitief maakt, bepaal dus niet alleen. Als ze problemen heeft met je voorgestelde schema, geef haar dan de kans om haar stem uit te brengen, zodat jullie twee samen aanpassingen kunnen doen die beide partijen tevreden kunnen stellen. Op deze manier zal het schema perfect werken voor jullie beide.