de Brug op wielen

Op de brug: Hyundai i10, ‘een voorbeeldig bochtengedrag’

‘Topkwaliteit voor de massa’, ‘groeispurt’, ‘Hyundai legt de lat tamelijk hoog in het A-segment’, ‘Hyundai i10, Tien plus’. De positieve reacties in de media liegen er niet om, en dit zijn slechts enkele van de positieve uitspraken die ik ben tegenkomen in de Nederlandse autopers.

Mijn eigen ervaring met de Hyundai i10 is ook heel erg positief. Smaak is uiteraard een persoonlijke kwestie, maar ik vind het uiterlijk van de auto erg geslaagd. De familietrekken van de i-serie zijn ook in de kleinste telg duidelijk terug te vinden. De gedrongen lijnen van opzij en de achterkant geven de i10 samen met de op de hoeken geplaatste wielen een stoer uiterlijk en beloven dito rijeigenschappen.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de rijeigenschappen zijn meer dan uitstekend, zelfs zeer indrukwekkend. De wegligging is ronduit goed, hij ligt stevig op de weg en vertoont een voorbeeldig bochtengedrag. Met het stuur in de handen heb je eigenlijk vanaf de eerste meters het gevoel dat je in een grotere auto rijdt.

De zuinige driecilinder motor is lekker levendig en doet zijn werk zonder al te veel kabaal te maken. Bij stevig optrekken is hij natuurlijk wel even goed hoorbaar, maar eenmaal op snelheid is het enige hoorbare geluid afkomstig van de wind en de wielen. En zuinig is hij ook, het lukte mij moeiteloos om op een gemiddelde van 1 op 18 uit te komen met 50/50 gebruik van stad en snelweg, en rij je meer snelweg, dan is 1 op 20 zeker geen probleem. Uiteraard haalt de i10 niet de beloofde gemiddelde testwaarde van 1 op 23, maar welke auto realiseert wel de altijd veel te rooskleurige fabrieksopgave?

Het ruime interieur is uitgevoerd in een vrolijke two tone kleurencombinatie en de gebruikte materialen zijn voor een auto in deze klasse van bovengemiddelde kwaliteit. Het zitmeubilair is ook van bovengemiddelde kwaliteit met voldoende steun voor de bovenbenen en de rug en ook de achterpassagiers hebben niet te klagen over de beschikbare ruimte voor benen en hoofd. Overal in de auto zijn handige opbergmogelijkheden aanwezig, de ontwerpers van Hyundai hebben goed werk gedaan en de beschikbare ruimte optimaal benut. De i10 beschikt met 252 liter over de meeste bagageruimte in het A-segment dat dankzij de in twee delen (60/40) neerklapbare achterband in een handomdraai zelfs is uit te breiden naar 1.046 liter.

De geteste uitvoering is de Premium uitvoering waarvoor €1500 extra neergeteld moet worden, maar dan heb je wel elektrische ramen voor en achter, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, climate control, stuurwielbediening voor de audio inclusief bluetooth carkit, noodstopsignalering, leeraccenten, hill-start assist en ga zo maar door. Enkele zaken die ik nog graag zou zien zijn navigatie, cruise control en parkeersensoren, al dan niet met achteruitrijcamera, maar die zijn apart in de optielijst te bestellen.

De Hyundai i10 biedt vergeleken met de directe concurrentie heel veel waar voor zijn prijs en is dankzij de compacte buitenafmetingen de perfecte compagnon in de stad terwijl de goede rijeigenschappen het ook een feest maken om mee de buitenweg op te gaan.

Een tien met een griffel van mij voor de Hyundai i10.

Info: www.hyundai.nl.
Tekst en foto’s: Eric Veenhuyzen

Lees ook:
Onze ‘kleine’ is groot geworden
Een crossover voor elke levensstijl
Hyundai i10 2 Hyundai i10 3 Hyundai i10 4