Duurzaamheid voor Dummy's

Ja, de trein pakken is écht beter voor het milieu

Het klimaat verandert en dat is deels te wijten aan ons eigen gedrag. Want alles wat we doen heeft impact op het milieu – autorijden, vliegen, huizen bouwen, kleren kopen… Ben je benieuwd hoe je jouw ecologische voetafdruk kunt verkleinen? Pak de trein, of beter nog, gewoon niet het vliegtuig!

Dat je uit milieuoverwegingen beter de trein dan het vliegtuig kan pakken is bij de meeste mensen wel bekend. Maar waar schuilen die milieuvoordelen dan precies in? Hier volgt een lesje hogere emissiekunde. 

Ten eerste is de gemiddelde CO2-uitstoot (‘emissie’) tijdens een treinreis veel lager dan tijdens een reis met een vliegtuig. Sinds 2017 rijden de NS-treinen volledig op groene stroom en dit is in veel van de ons omringende landen ook zo. Pak je de trein naar bijvoorbeeld Milaan, dan is de emissie 11 kg CO2 voor een enkeltje (in Italië rijd je nog wel op fossiele brandstoffen). Zou je met het vliegtuig gaan, dan komt de emissie uit op zo’n 87 kg. 

Echter, niets menselijks is ons vreemd en we gaan nu eenmaal graag ver (en vaak) weg, gewoon omdat het kan. Dus vlieg bijvoorbeeld naar Mumbai (een reis die even lang duurt als de treinreis naar Milaan), dan is je uitstoot opeens ruim 550 kg CO₂ voor een enkele reis. De totale uitstoot van reizen wordt dus niet alleen bepaald door de emissie van het vervoer zelf, maar vooral ook door de gereisde afstand en hoe vaak je erop uit trekt. 

Ook wat betreft infrastructuur wint de trein het met gemak van het vliegtuig. Hiervoor kijk je naar de totale uitstoot per kilometer voor de bouw van het spoor, het aantal reizigers op jaarbasis en het aantal jaren dat de infrastructuur gebruikt kan worden. Als je dit doorrekent voor de Europese hogesnelheidstreinen, dan kom je nog steeds uit op zo’n vier maal minder uitstoot voor de trein inclusief infrastructuur in vergelijking met het vliegtuig zonder infrastructuur.

En dan heb je nog de zogeheten ‘marginale emissies’, ofwel hoeveel scheelt het als je niet de trein of het vliegtuig zou pakken. Die trein of dat vliegtuig gaat toch wel, maar één persoon extra in een vliegtuig heeft veel meer invloed op de uitstoot dan een extra treinreiziger; dat vliegtuig moet nu eenmaal de lucht in, wat veel energie kost. Dus door dat vliegtripje naar New York níét te boeken ben je dus feitelijk al goed bezig.

Ga voor meer informatie naar klimaathelpdesk.org, zoekterm ‘uitstoot vliegen’. Op de site kun je ook je eigen prangende vragen stellen.