de Brug op wielen

‘Inparkeren wordt een fluitje van een cent’

Nissan Qashqai, evolutie van een succes –

Toen Nissan in 2006 met de eerste generatie Qashqai het concept van de crossover op de autosalon van Parijs presenteerde, waren de meningen in de autowereld verdeeld. Men vond de crossover over het algemeen ‘vlees noch vis’. Inmiddels weten we beter en is de crossover niet meer weg te denken uit het huidige straatbeeld.

Nu de eerste generatie Qashqai na zeven succesvolle jaren aan vervanging toe was, stonden de ontwerpers en ingenieurs van Nissan dan ook voor een enorme uitdaging omdat de concurrentie in het crossover-segment dat zij zelf hadden gecreëerd inmiddels moordend is. Er moest dus opnieuw iets goeds, aansprekends en innovatiefs worden neergezet.

Als je om de auto heen loopt, dan zie je een crossover met een modern design waar scherpe lijnen en wulpse rondingen elkaar afwisselen. Opvallend is de opbollende motorkap en breed uitlopende schouderlijn onder de zijramen waardoor de auto er sportief en stoer uit ziet.
Nissan Qashqai 3

De geteste Qashqai in Tekna uitvoering is voorzien van lederen bekleding, glazen panoramadak, 360º parkeercamera’s, 17”licht metalen velgen, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, stoelverwarming, uitgebreid touchscreen infosysteem met navigatie en bluetoothsysteem, gescheiden climate control, rijbaan assist, dode hoek assist, verkeersborden herkenning, frontale botsing bescherming, grootlicht met adaptieve dimfunctie, en een bestuurders attentie waarschuwing systeem voor als de bestuurder dreigt in te dommelen. Het interieur is zowel voor als achter ruim en de gebruikte materialen hebben een luxe uitstraling en alles is vrij van piepjes en kraakjes.

De geteste Nissan Tekna 115DIG-T X-tronic weegt 1260 kilo en is voorzien van een 1.200cc vierclinder turbobenzinemotor van 115pk die gekoppeld is aan een perfect werkende traploze CVT automaat. De auto laat zich eenvoudig sturen en nodigt vooral uit tot een rustige rijstijl maar geeft ook thuis als er opgeschoten moet worden. De nieuwe Qashqai voelt zich zowel op de snelweg als in de stad thuis en bij rustig rijgedrag is een verbruik van 1op 14 probleemloos haalbaar wat beslist niet gek is voor een auto van dit formaat.

De nieuwe Qashqai zit vol met onzichtbare elektronische systemen en gadgets die er voor zorgen dat de rijveiligheid optimaal is, maar het meest in het oog lopende zichtbare gadget is zonder meer het 360º parkeercamera systeem waarmee inparkeren werkelijk een fluitje van een cent wordt. Ook het glazen panoramadak is een heerlijke extra optie die veel extra licht in de anders wellicht donkere auto brengt.
Nissan Qashqai 2

De Qashqai heeft een standaard bagageruimte van 439 liter die door het neerklappen van de gedeelde achterbank groeit tot een nuttige bruikbare 1.598 liter. Omdat de kofferbak niet rechthoekig is afgeschot, is er tussen de achterklep en de wielkasten ook voldoende ruimte om bijvoorbeeld een golftas in de breedte te vervoeren, toch handig!

De nieuwe Nissan Qashqai is een moderne, prettig rijdende auto met praktische gebruiksmogelijkheden die zich vooral van de concurrentie onderscheidt door de toepassing van diverse hoogwaardige (veiligheids)technieken die doorgaans alleen in auto’s uit de premium klasse te vinden zijn, en dat tegen zeer scherpe prijzen ten opzichte van de concurrentie. Bestaande Qashqai rijders zullen waarschijnlijk niet veel bedenktijd nodig hebben om de overstap te maken, en dat is gelijk een belangrijk marktaandeel voor Nissan.

Prijzen vanaf €23.750. Geteste uitvoering € 33.400. Informatie www.nissan.nl.
Nissan Qashqai 4 Nissan Qashqai 5

Tekst en foto’s: Eric Veenhuyzen / EV Fotografie