Oost in Bedrijf

Apotheek Synergia: ‘Persoonlijk contact met de patiënt is belangrijk’

Samenwerken is effectiever dan alleen werken. Vanuit deze gedachte begonnen Brian Lee en Tanja Menckeberg Apotheek Synergia in 2009, op hun initiatief onder één dak met de huisartsen van SAG. Met het oog op de nieuwe woningen verhuisden ze in 2013 naar het gezondheidscentrum aan de Pampuslaan. “De huisartsen hadden meer ruimte nodig, maar in het nieuwe gebouw was voor de apotheek maar een beperkte plek over. Het OKC wilde met de kinderen bijvoorbeeld beneden. We gingen mee voor het patiëntgemak en de efficiëntie van overleg met de huisartspraktijk op dezelfde gang.” -advertorial-

We zitten aan tafel met apotheker Tanja (39) en Margreet Buehre (91), cliënte van het eerste uur. Zij kwam binnenlopen destijds, zag de apothekers en assistenten enthousiast aan het werk en dacht: dit lijkt me wel wat. “We wonen nogal afgelegen van de stad, ik ben blij met zo’n goede apotheek dicht bij huis.”

We hebben bewust gekozen voor een nieuw stuk land, zegt Tanja. “We wilden samen met de huisartsen iets nieuws opbouwen. Onze visie is: samenwerken in de zorg. Goede afstemming tussen alle zorgverleners is daarvoor van belang. Wij maar ook onze assistenten hebben kennis en deskundigheid, persoonlijk contact met de patiënten daarover vinden we het allerbelangrijkst, daar halen we plezier uit.”

Precies op dit punt wringt de schoen soms. “Als gevolg van het beleid van de minister van Volksgezondheid en de keuzes van zorgverzekeraars fungeren we, meer dan toen ik 17 jaar geleden begon te werken, als een soort helpdesk van die verzekeraars. Hier zijn we niet voor opgeleid. De gevolgen van het beleid, zoals slechte leverbaarheid van een product, leveren wel eens frustratie voor de patiënt maar ook voor ons op. Wij kunnen er niet direct iets aan doen, we leggen dat ook wel aan de patiënt uit. We hopen begrip te kweken dat we binnen de grenzen van waar wij invloed op hebben het beste voor de patiënt doen. We hebben een gemotiveerd team opgebouwd dat we zelfs moeten remmen in extra werken. Als we met zijn allen afspreken dat we minder praten over tarieven en vergoedingen komt er meer ruimte voor een deskundig gesprek.”

Mevrouw Buehre: “Als er iets moeilijks is dan zoekt de apotheker dit samen met mij en mijn arts uit en daar hebben Tanja en ik ook weleens in de avond een uur samen aan gezeten.”
Tanja knikt. “Want we willen onze klanten goed helpen, dat is onze drijfveer.” Mevrouw Buehre snapt het wel. Zij is hartstikke tevreden: “Het is fijn bij Apotheek Synergia omdat ik er iedereen ken, en zij mij. Ik hoef nooit lang te wachten en word er goed geholpen.”

Apotheek Synergia, Pampuslaan 32, 020-4160403, www.apotheeksynergia.nl.
Maandag t/m vrijdag: 8-17.30u
Zaterdag – alleen afhalen reeds eerder aangevraagde recepten: 10-13u