Column

Anderhalf jaar!

Op het moment dat deze krant wordt gedrukt, is de Piet Heintunnel na anderhalf jaar weer open. ‘Lekker tunneltje,’ zei ik altijd tegen mijn vrouw als we er doorheen zoefden. Maar waarheen? Dat is bij die Piet Heintunnel nooit helemaal duidelijk geworden. Naar het centrum kun je beter over de Amsterdamsebrug rijden die de oevers van het Amsterdam-Rijnkanaal verbindt. Dan de Insulindeweg en door naar de tunnel onder de Wibautstraat, een tunnel die nooit kapot is. 
Goed beschouwd is de Piet Heintunnel de snelste weg naar de achterkant van het Centraal Station. Ik ken niemand die naar de achterkant van het Centraal Station wil. Ja, mensen die worden afgezet om de trein te nemen. Het probleem is dat iedereen die uit de Piet Heintunnel komt als de dood is om mensen af te zetten aan de achterkant van het Centraal Station. Je moet op de een of andere manier zien te keren en je weet niet of er plaats is om passagiers af te zetten. Ten tweede gaat er niemand meer met de trein, want de tijd dat treinen reden ligt achter ons. Treinen staan hoogstens stil in een weiland en de passagiers krijgen geen water. 
Anderhalf jaar is de Piet Heintunnel dicht geweest om reparaties uit te voeren. Ik realiseer me dat het goedkoop is om hiervan GroenLinks de schuld te geven, maar dat ze aan het bewind van onze stad zijn, helpt ook niet echt. Anderhalf jaar! 
De mooiste en meest indrukwekkende brug ter wereld is die bij Millau. Hij is bijna driehonderdvijftig meter hoog, een van de pijlers is hoger dan de Eiffeltoren. De bouw ervan duurde drie jaar, twee keer zo lang slechts als het repareren van de Piet Heintunnel, die er al lag. 
Mensen in Noord willen dolgraag een brug over het IJ. Ik kan het me voorstellen, hoewel de pont ook een aantrekkelijk vervoermiddel is. Drukte is het probleem van de pont. Dat strookt met het probleem van de hele stad. Overal is het druk. 
Om tot rust te komen las ik Nescio, een man die van het schrijven over wandelingen naar Noord een kunst maakte. Eén ding snap ik niet: hoe kwam hij in Schellingwou? Ja, via de Oranjesluis. Maar hoe kwam hij op Zeeburgereiland?
Er was geen brug.