Met een mooie zomer in ons kielzog is bohemian een thema waardoor we nog even in warme sferen kunnen blijven. Het concept past bij de buurt, legt Mark Merckens van Disconet uit. Hij bedenkt concepten voor winkelcentra en organiseert de markt. “Het thema vertegenwoordigt de kleurrijke wijk die Oostpoort omringt en waar verschillende werelden en culturen samenkomen.”
De winkeliers doen mee
Er is een grote mediterrane markt met zo’n tachtig kramen, waarvan er ook diverse worden bemand door ondernemers van Oostpoort. Magali Heuberger, eigenaar van Het Faire Oosten, is enthousiast over de markt. In haar winkel draait het om lokaal en fairtrade. Heuberger: “Bohemian staat voor echt en puur, dicht bij de natuur. Daar passen onze fairtrade producten helemaal bij. We zullen mooie biologische wol uit Nepal laten zien, maar ook lokaal geproduceerde kleding en sieraden. Het verhaal achter deze producten mag verteld worden en dat doen we graag. Op de markt en in onze winkel.” Binnenkort opent ze een tweede filiaal in de Javastraat.
Ondernemer Alana Visser besloot een halfjaar geleden een pop-up store te openen om de mode- en lifestyle items die ze eerst via haar webshop bohoamsterdam.nl verkocht in een winkel te laten zien. Met succes, want ze besloot in Oostpoort te blijven. “De items in de winkel zijn bohemian, gemixt met Amsterdamse streetstyle. Ze zijn vrouwelijk en stoer tegelijkertijd. In de marktkraam heb ik straks handgemaakte leren tassen met geweven prints uit Ibiza, maar ook ambachtelijke armbandjes van een Nederlandse sieradenmaakster.”
De laatste mode op de catwalk
De tassen, modeaccessoires, sieraden en schoenen van Het Faire Oosten, BOHO Amsterdam en diverse andere winkeliers zijn ook te zien tijdens een wervelende fashion show. Tussen 12.00 en 16.00 uur lopen ieder uur modellen over een grote rode loper om diverse collecties te tonen.
Ben je net lekker aan het shoppen en word je ineens op je schouder getikt? Schrik niet, het zijn vast de twee lakeien van de Shopping Queen Experience. Ben je uitverkoren, dan mag je op een speciale stoel plaatsnemen en word je van winkel naar winkel gebracht en in de watten gelegd.
Organisator Mark Merckens: “We gaan er gezamenlijk een mooi evenement van maken.” Heuberger kan zich hierin vinden. “Zo’n markt maakt het winkelcentrum levendiger. Ondernemers presenteren zich, waardoor winkelen in Oostpoort een beleving wordt en niet alleen maar kijken en kopen.”
Langs de Oranje-Vrijstaatkade zullen diverse horecabedrijven zich presenteren. Bezoekers kunnen hier en daar lekkere hapjes meepikken, en voor de kinderen staat er een grote zeepbellen-act op het programma.
De Bohemian Market is op zaterdag 1 oktober in winkelcentrum Oostpoort, van 10.00 tot 17.00 uur.