Met de C4 Cactus heeft Citroën, naar het zich laat aanzien, weer een icoon op vier wielen neergezet dat aan het rijtje Volkswagen Kever, Fiat 500 en de eigen ‘Lelijke Eend’ toegevoegd kan worden. Met een vrolijk, brutaal afwijkend maar vooral functioneel ontwerp dat bij de medeweggebruikers moeiteloos een glimlach op het gezicht tevoorschijn tovert.
De Cactus ontleent de naam aan twee belangrijke eigenschappen van zijn stekelige naamgenoot, namelijk zuinigheid en bescherming. De cactus is een wonder waar het aankomt op het efficiënt gebruik van water om te overleven onder barre omstandigheden en beschermt de kostbare opgeslagen vochtvoorraad door middel van zijn scherpe stekels. De C4 Cactus heeft zuinige motoren die het optimale uit elke druppel brandstof moeten persen waarbij ze worden geholpen door een zo licht mogelijke constructie die ook nog optimale bescherming aan de inzittenden biedt. De airbumps op de portieren beschermen de lak daarbij ook nog tegen kleine schades als krassen en deuken ten gevolge van openslaande deuren of andere kleine “ongelukjes”.
Eigenlijk is de C4 geen “echte” C4, in afwijking van de rest van de C4 familie staat de Cactus namelijk op het veel lichtere platform van de C3 wat een enorme gewichtsbesparing oplevert wat weer ten goed komt van een zuiniger verbruik. Qua ruimtebeleving past de Cactus echter helemaal in de C4 modellenreeks. In totaal hebben de ingenieurs bij Citroën met diverse ingrepen 200 kilo aan gewicht kunnen besparen.
De Cactus is nog steeds een zeldzame verschijning op de weg en het valt direct op dat de medeweggebruikers en de mensen op straat vooral met een lach op hun gezicht naar de Cactus kijken. Wat dat betreft alleen al heeft de Cactus dus een positieve uitwerking op het straatbeeld! Zelf belande ik ook in een geestelijke staat van prettige ontspanning toen ik om de Cactus heenliep, in stapte en tenslotte weg reed. Wat dat betreft werkt de Cactus beter dan een pilletje om te ontstressen en te ontspannen. Hiermee stip ik al direct één van de belangrijkste eigenschappen van de Cactus aan, hij nodigt uit tot rustig en ontspannen rijden. Uiteraard kan je het gas ook stevig intrappen, maar daarvoor koop je geen Cactus.
Onze test Cactus is een e-VTi82 ETG Shine uitgevoerd in Olive Brown met een sfeervol “Habana inside” interieur in het zwart/bruin met doorlopende voorbank wat gelijk ook de meest complete uitvoering is met extra zaken als de ETG halfautomaat, 16” lichtmetalen wielen, automatische airco, achteruitrijcamera en parkeersensoren, navigatie met uitgebreid audiosysteem en bluetooth, getinte achterruiten en verwarmde buitenspiegels. Deze uitvoering staat voor €20.770,00 in de prijslijst terwijl de instapversie al voor €15.990,00 te koop is. De 1.2 liter driecilinder motor levert 82PK en doet zijn werk in alle rust en laat zich alleen horen tijdens het optrekken waarbij dan even de karakteristieke driecilinder roffel hoorbaar is.
Rijden in de Cactus met de ETG halfautomaat vergt enige gewenning. De automaat kent slechts drie standen te weten vooruit, achteruit en neutraal. Vanwege het ontbreken van een parkeerstand is het dus wel belangrijk om bij stilstaan of parkeren altijd de handrem te gebruiken! Bij het schakelen houdt de automaat steeds even in voordat hij schakelt maar er kan met behulp van de peddels achter het stuur ook handmatig worden op- of teruggeschakeld als daar behoefte aan is. Zoals gezegd is het even wennen, maar eenmaal gewend stoort het niet meer en nodigt het uit tot rustig en zuinig rijgedrag. Een normale rijstijl met 60% stad en 40% buitenweg resulteert in een gemiddeld gebruik van 1 op 17, een keurige waarde voor een auto van dit formaat.
Iedere Cactus is voorzien van een 7” touch screen tablet waarin alle functies van navigatie, radio, telefoon, airco en boordcomputer zijn opgenomen. In het stuur zijn de bediening van de cruise control, telefoon en bediening van de radio opgenomen. Ook is iedere Cactus standaard uitgerust met een glazen panoramadak dat behalve voor gewichtsbesparing en extra hoofdruimte ook voor veel licht in het interieur zorgt. Dankzij een speciale coating van het glas wordt het zelfs in de volle zon minder warm in de auto dan met een normaal stalen dak. De Cactus beschikt verder over een heerlijk groot handschoenenvak met een deksel dat omhoog klapt omdat de airbag voor de passagier niet in het dashboard maar in het dak is opgenomen.
Het interieur van de Cactus speelt een grote rol in de beleving van rust en ontspanning, de rustige kleuren en lounge inrichting in combinatie met de comfortabele rij eigenschappen zorgen er voor dat je als snel de drukte van de dag van je af voelt glijden.
Ik was ook nog even in de gelegenheid om in een handgeschakelde versie met dieselmotor van de Cactus te rijden die vanwege de ruimte en 14% bijtelling ook interessant is voor de zakelijke rijder. En het moet gezegd worden, wat een heerlijke auto is dat, een echte snelwegridder waarmee je moeiteloos en met een gemiddeld verbruik van 1 op 23 comfortabel over de snelwegen zoeft. De Cactus met 90PK dieselmotor is er al vanaf €19.940,00.
De cactus in benzine uitvoering zal vooral in de jongere woonwijken erg aanslaan als gezinsauto terwijl de dieseluitvoering wellicht zijn weg in de zakelijke wereld zal vinden naar de eigenzinnige zakelijke rijder die eens met wat anders voor de dag wil komen.