Nieuws

Sluis (124) met betonnen deuren wint prijs

Sluis 124 aan het oosteinde van de Groene Tunnel, de belangrijkste doorvaart op IJburg, heeft de Betonprijs 2011 gewonnen in de categorie ‘constructies in de waterbouw’. De sluis heeft als eerste ter wereld deuren van beton. Zowel de bouwkosten als de onderhoudskosten zijn daardoor veel lager. De gemeente Amsterdam ontwikkelde de oplossing en verzorgde samen met het bedrijfsleven en het onderwijs de uitwerking. De onderscheiding werd in november uitgereikt tijdens het Betonprijsdiner in Rotterdam.

Sluisdeuren zijn traditioneel van hout of staal. De bouw- en onderhoudskosten van beton zijn echter flink lager. Ook scoort beton beter op duurzaamheid. Dat concludeerde Ingenieursbureau Amsterdam (IBA) zes jaar geleden in een studie naar het gebruik van beton voor sluisdeuren. Op basis daarvan maakten twee afstudeerders van de Hogeschool Amsterdam, samen met IBA-experts en een aantal externe adviseurs, het uiteindelijke ontwerp.

De slechts 10 centimeter dikke, 6,5 meter lange deuren hebben rondom een afgeschuinde rand van 35 bij 40 centimeter. De circa 4,5 meter hoge deuren wegen ruim 14 ton. De jury prees niet alleen het innovatieve karakter van de deuren, maar vooral ook het totaal: het samenspel tussen de architectonische vormgeving van het sluiscomplex, de technische uitwerking en de uiteindelijke uitvoering op de bouwplaats.

Sluis 124 is een van de vier sluizen op IJburg en is ontworpen door Meyer & Van Schooten architecten. De Betonprijs is de tweejaarlijkse prijs van de Nederlandse betonindustrie. De prijzen zijn dit jaar voor de zeventiende keer uitgereikt. In totaal waren er 98 projecten ingediend in zes categorieën.

Lees ook:
IJburgse sluisdeuren uniek in de wereld (25-10-2010)
Wereldprimeur voor IJburg (25-06-2010)